Investigație a Comisiei Europene privind măsurile de sprijin pe care România le-a acord companiei Blue Air
Comisia Europeană a deschis o investigație aprofundată pentru a evalua dacă unele măsuri de sprijin pe care România le-a luat privind sprijinul companiei aeriene Blue Air Aviation sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat.
Investigație privind ajutorul dat Blue Air de către autoritățile române
Compania aeriană românească Blue Air se confruntă cu dificultăți financiare din 2019. În martie 2020, la fel ca și alte companii active în sectorul aviației, a fost grav afectată de pandemia de coronavirus.
Din noiembrie 2022, Blue Air nu mai operează, deoarece autoritățile române i-au suspendat temporar licența de operare din cauza situației sale financiare.
În august 2020, Comisia a aprobat două măsuri în favoarea Blue Air, și anume:
O garanție publică de aproximativ 28 de milioane de euro (aproximativ 137 de milioane de lei) pentru a compensa daunele rezultate în urma pandemiei de coronavirus și a restricțiilor de călătorie impuse de România și de alte țări pentru a limita răspândirea virusului și o garanție publică de aproximativ 34 de milioane euro pentru un împrumut de salvare destinat să acopere parțial nevoile de lichidități ale Blue Air pentru următoarele șase luni.
Ce s-a întâmplat cu Blue Air
România s-a angajat să se asigure că garanția publică pentru împrumutul de salvare va fi reziliată după șase luni sau că va comunica Comisiei, în vederea evaluării ajutorului de stat, fie un plan de lichidare, fie un plan de restructurare cuprinzător pentru Blue Air.
În aprilie 2021, România a comunicat pentru prima dată Comisiei un plan de restructurare pentru Blue Air care acoperă perioada cuprinsă între august 2020 și septembrie 2025.
Planul a fost actualizat de mai multe ori și include o prelungire a duratei garanției pentru împrumutul de salvare la șase ani (inclusiv perioada inițială de salvare de șase luni), permițând rambursarea ajutorului până în 2026, precum și măsuri de restructurare planificate și finanțarea privată preconizată.
În noiembrie 2022, România a rambursat împrumutul și a preluat o participație de 75% din Blue Air.
Îngrijorarea Comisiei Europene este că planul de restructurare și măsurile de ajutor puse în aplicare pentru a sprijini acest plan nu sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat, în special cu Liniile directoare privind ajutoarele de salvare și restructurare.