Ingredientul secret folosit în picturi de către Leonardo da Vinci. Descoperirea uimitoare făcută de cercetători în tablourile artistului italian
Conform celor mai noi studii, este posibil ca marii maeștri, precum Leonardo da Vinci, Sandro Botticelli și Rembrandt, să fi folosit proteine, cum ar fi gălbenuș de ou, în picturile lor în ulei.
Ingredientul secret folosit în picturi de către Leonardo da Vinci
Leonardo da Vinci, pe numele său real Leonardo di ser Piero da Vinci, a fost unul dintre cei mai cunoscuți pictori italieni datorită lucrărilor de artă aparte. Printre cele mai celebre picturi ale sale se regăsesc „Cina cea de Taină” și „Mona Lisa„. Recent, cercetătorii au analizat operele de artă ale lui Da Vinci și au fost detectate urme de proteine clasice în ulei, deși acestea erau adesea atribuite contaminării.
Revista Nature Communications a precizat faptul că includerea proteinei în picturi a fost cel mai probabil intenționată și a atras atenția asupra modului în care cei mai apreciați pictori europeni din secolele XVI-lea și al XVII-lea își pregăteau vopselele. Studiile arată că adăugarea unor gălbenușuri de ou în vopsea are efecte de lungă durată.
„Există foarte puține surse scrise despre acest lucru și nu a mai fost realizată nicio lucrare științifică care să investigheze subiectul cu o asemenea profunzime. Chiar și cu o cantitate foarte mică de gălbenuș de ou puteți obține o schimbare uimitoare a proprietăților vopselei în ulei, demonstrând cum ar fi putut fi benefică pentru acești artiști”, a declarat autorul studiului, Ophélie Ranquet, de la Institutul de inginerie a proceselor mecanice de la Institutul de Tehnologie Karlsruhe din Germania, pentru CNN.
În vremurile de demult, fabricarea vopselei a fost un proces artizanal și experimental, iar vechii maeștri ar fi adăugat gălbenuș de ou noului tip de vopsea, care a apărut pentru prima dată în secolul al VII-lea în Asia Centrală.
Cum se folosea gălbenușul de ou în picturi
În cadrul studiului, cercetătorii au recreat procesul de fabricare a vopselei folosind patru ingrediente, gălbenuș de ou, apă distilată, ulei de in și pigment, pentru a putea amesteca două culori populare și semnificative istoric, alb de plumb și albastru ultramarin.
„Adăugarea de gălbenuș de ou este benefică, deoarece poate regla proprietățile acestor vopsele într-un mod drastic. De exemplu, pigmentul alb de plumb este destul de sensibil la umiditate, dar dacă îl acoperiți cu un strat de proteine, îl face mult mai rezistent la acesta, făcând vopseaua destul de ușor de aplicat”, a spus Ranquet.
O dovadă directă a efectului gălbenușului de ou în vopseaua în ulei poate fi văzută în „Madona din Garoafa” a lui Leonardo da Vinci, una dintre lucrările analizate în timpul studiului, În prezent, expusă la Alte Pinakothek din München, Germania, pictura prezintă încrețiri evidente pe fața Mariei și a copilului.
„Vopseaua în ulei începe să se usuce de la suprafață în jos, motiv pentru care se șifonează”, a mai adăugat Ranquet.