Iadul de pe șoselele din România se simte la RCA: așa ajungi să plătești mai mult pe asigurare, toți șoferii sunt afectați
Străzile din România continuă să fie cele mai periculoase din Uniunea Europeană, având în vedere numărul mare de accidente soldate cu victime și pagube materiale. Ca o consecință suplimentară, șoferii români ajung să plătească semnificativ mai mult pe RCA.
Deși ai crede că numărul șoferilor inconștienți din România este absurd de mare, semnificativ mai problematică este lipsa infrastructurii decente, iar această nu poate fi influențată de către cei de la volan. Singurul lucru pe care îl pot face șoferii români este să se complacă în situația de a plăti semnificativ mai mult pe asigurarea obligatorie în fiecare an, deși nu este nici pe departe vina lor.
Realitatea de pe străzile din România
Aproximativ 73% dintre șoferii români știu că valoarea primei RCA, costul poliței, crește în funcție de numărul accidentelor rutiere la care ai participat și de valoarea despăgubirilor plătite. De multe ori nici nu contează situația individuală a unui, dacă este fără accidente. Nu de alta, dar ar fi ciudat ca realitatea la nivel național să nu influențeze costurile pentru fiecare dintre noi. În orice caz, sondajul de opinie realizat în acest an de IRES – Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie, pentru Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR) ilustrează o imagine foarte sumbră a realității de pe șoselele țării noastre.
În continuare, datele agregate de Comisia Europeană insistă pe faptul că, pe străzile din România, se produc de două ori mai multe accidente decât media europeană și, fără echivoc, cele mai multe de pe bătrânul continent dintre toate țările membre UE. Punctual, cel puțin 6 din 100 de vehicule din țara noastră produc anual accidente soldate cu pagube materiale sau vătămări corporale și decese. Astfel, în ţara noastră, frecvenţa accidentelor rutiere despăgubite în baza poliţelor RCA este, în medie, de peste 6%, faţă de circa 4% în Bulgaria, 3,2% în Polonia, 2,8% în Cehia, 2,3% în Ungaria şi 1,65% în Croaţia, arată o analiză UNSAR.
Deși procentul de 6% s-ar putea să nu ți se pară neapărat fabulos, merită să ai în vedere că valoarea respectivă sare la 20% pentru autovehiculele destinate transportului de marfă și, cel mai grav, ajunge la 19% pentru autovehiculele de transport călători. Cu alte cuvinte, în momentul în care te-ai urcat într-un autocar, ai o șansă din cinci să nu mai ajungi la destinație. Deloc optimist, conform Digi24, este și faptul că 1 din 2 (54%) români cunosc faptul că fraudele din asigurări influenţează costul poliţei RCA, chiar dacă şoferul care încheie o astfel de poliţă nu a fost implicat în asemenea situaţii, relevă acelaşi sondaj.
În 2022, pe străzile din România, s-au înregistrat 86 de morți la un milion de locuitori. Pe locul 2 se află Bulgaria cu 78 de victime, dar în Danemarca vorbim de doar 26 de decese, în Norvegia numărul scade la 23, iar în Suedia vorbim de 21 de victime, cel mai puțin din UE. Media europeană este de 46.