Frauda și evaziunea fiscală dispar din România. Legea care ne obligă să fim corecți, nu avem de ales
Legislația fiscală urmează să se schimbe semnificativ în următoarele luni, în sensul în care intră în vigoare, de la 1 ianuarie 2024, facturarea electronică obligatorie în relația comercială B2B (Business to Business). Frauda va lua sfârșit în țară, ne asigură autoritățile.
În sfârșit, fiscalitatea din România ia calea digitalizării și, totodată, avem toate motivele să credem că vom avea parte de mai multă transparență și de stoparea fenomenelor de fraudă și evaziune fiscală.
Companiile vor fi obligate astfel să fie cinstite, ceea ce ne va aduce tuturor un câștig, în calitate de cetățeni, deoarece vor fi colectați mai mulți bani la buget, necesari pentru reforme și investiții.
Ei bine, conform concluziilor trase de specialiști în cadrul webinarului organizat marţi, 22.08.2023, de EY România, se pare că deși așteptările legate de facturarea electronică sunt mari, din păcate firmele încă nu sunt pregătite pentru schimbare.
„Niciunde nu am văzut o transformare mai accelerată a raportărilor fiscale în format digital decât în România. SAF-T, RO-transport, e-Factura pentru bunuri cu risc fiscal ridicat și canalul B2G și iată-ne acum în așteptarea următorilor pași pentru factura electronică B2B la nivel generalizat”, a precizat moderatorul webinarului, Georgiana Iancu, Partener, Coordonator Practică de Taxe Indirecte și Digitalizare Fiscală EY România.
Cu ANAF-ul nu mai e de joacă, de la 1 ianuarie 2024 apar reguli noi
83% din companiile respondente declară că nu ar fi pregătite pentru data de 1 ianuarie 2024 ca dată de începere a emiterii facturilor prin sistemul RO e-Factura, în timp ce doar 17% afirmă că sunt pregătite.
„Aproape un sfert dintre companiile româneşti spun că au nevoie de până la 6 luni pentru a implementa sistemul RO e-Factura, dar majoritatea cred că au nevoie de mai mult timp, astfel: 45% dintre acestea au indicat un interval de 6 luni până la 1 an și 25% au menționat un interval între 1 și 2 ani”, potrivit celui mai recent sondaj EY.
„În privința implementării e-Factura generalizată în relația B2B, este important să ne uităm și la ceea ce au făcut alte state membre din UE. Italia, Polonia și Franța au început de ceva vreme demersurile pentru adoptarea e-Factura la nivel generalizat, România și Germania tocmai ce au obținut derogarea Consiliului UE. O analiză a celor mai bune practici privind e-Factura la nivelul UE ar trebui să contribuie la așezarea unui sistem cât mai eficient, odată ce se trece către e-Factura la nivel generalizat. Principalele direcții observate sunt: timpul pe care țările și l-au luat pentru implementarea e-Factura – între 9 luni până la 2 ani și jumătate, implementare etapizată în funcție de categoriile de contribuabili – Franța, Polonia, Italia, precum și e-Factura ca document original pentru tranzacțiile domestice”, a explicat Georgiana Constantin, Senior Manager, Taxe indirecte, EY România.
Într-o altă analiză, specialiștii EY avertizează cu privire la faptul că implementarea e-factura se dovedește a fi un proces foarte complex, pornind de la momentul la care o societate stabileşte care sunt elementele ce ar trebui incluse în e-factura (peste 200 de elemente ce ar trebui analizate) până la momentul implementării unor soluții adecvate.
Conform sursei citate, companiile ar trebui să se asigure că soluția tehnică aleasă le va permite atât gestionarea facturilor emise, cât și a facturilor primite, gestionarea unui volum suficient de date, dar și funcționalități precum primirea sau transmiterea de mesaje prin spațiul privat virtual – SPV către parteneri pentru facturile primite și emise sau verificarea condițiilor de validare tehnică a fișierului XML.