18 mai 2023 | 15:25

Ford și Stellantis se implică în politică: de ce sunt interesate companiile de acordul dintre UE și Regatul Unit

ACTUALITATE
Ford și Stellantis se implică în politică: de ce sunt interesate companiile de acordul dintre UE și Regatul Unit

Ford cere ca acordurile comerciale post-Brexit dintre Regatul Unit și UE să fie prelungite până în 2027, pentru a permite lanțului de aprovizionare cu baterii să se dezvolte în Europa pentru a satisface cererea de vehicule electrice.

Ford a cerut ca cerințele comerciale ale UE post-Brexit privind regulile de origine pentru vehiculele electrice să fie amânate până în 2027 din 2024, spunând că tarifele vor adăuga costuri inutile pentru consumatori și vor încetini tranziția la electricitate.

„Ford cere ca cerințele comerciale actuale să fie extinse până în 2027, pentru a permite lanțului de aprovizionare cu baterii să se dezvolte în Europa și pentru a satisface cererea de vehicule electrice”, a declarat producătorul american de automobile într-un comunicat.

„Tarifele vor afecta atât producătorii din Marea Britanie, cât și din UE, așa că este vital ca Regatul Unit și UE să vină la masa pentru a conveni o soluție”, a spus compania.

Ford investește 380 de milioane de lire sterline (480 de milioane de dolari) pentru a construi capacitate de motoare electrică la o fabrică de motoare din Halewood, lângă Liverpool, Anglia, parte a planurilor de electrificare din Europa.

Declarația Ford vine după ce proprietarul Vauxhall, Stellantis, care are două fabrici în Marea Britanie, a avertizat că fabricile de mașini britanice se vor închide odată cu pierderea a mii de locuri de muncă, dacă acordul Brexit nu este renegociat rapid.

Conform acordului comercial convenit când Marea Britanie a părăsit blocul, 45% din valoarea unui vehicul electric vândut în Uniunea Europeană trebuie să provină din Marea Britanie sau UE din 2024 pentru a evita tarifele.

Problema este că un pachet de baterii poate reprezenta până la jumătate din costul unui nou EV. Bateriile sunt, de asemenea, grele și scumpe pentru a deplasa distanțe lungi.

Ford a avertizat că industria auto din Marea Britanie nu are suficiente baterii și componente din surse locale pentru a satisface cererea.

„Înăsprirea regulilor comerciale în acest moment riscă să submineze trecerea la vehiculele electrice cu tarife”, a spus Ford. „Producătorii care au investit masiv la începutul tranziției vor fi cel mai greu afectați de tarife, deoarece vehiculele cu motor cu combustie vor continua să se deplaseze fără tarife”.

Discuțiile continuă

Marea Britanie a spus că este în discuții cu Bruxelles-ul. „Sperăm să putem ajunge la o rezoluție cu UE în acest sens”, a declarat purtătorul de cuvânt al primului ministru Rishi Sunak.

Producătorii de automobile spun că, pe lângă renegocierea tarifelor, Marea Britanie trebuie să atragă mai multă producție de baterii pentru a asigura viitorul industriei sale auto.

Ministrul britanic de finanțe, Jeremy Hunt, a sugerat că în curând va exista o evoluție pe acest front.

„Urmăriți acest spațiu, pentru că suntem foarte concentrați să ne asigurăm că Regatul Unit primește EV și capacitate de producție”, a spus el miercuri într-un eveniment.

Experții au avertizat de când Marea Britanie a părăsit UE la sfârșitul anului 2020 că, fără un număr de gigafabrici de baterii de vehicule electrice, țara ar putea pierde o parte importantă din industria sa auto.

Doar Nissan din Japonia are o mică fabrică de baterii EV în Sunderland, cu oa doua în drum.

Britishvolt, o startup care a primit sprijinul guvernului Regatului Unit pentru o fabrică de baterii de 3,8 miliarde de lire sterline (4,80 miliarde de dolari) într-un site din nordul Angliei, a depus o cerere de administrare în ianuarie, după ce s-a străduit să strângă fonduri.

Compania a fost apoi cumpărată de Recharge Industries din Australia, care încă nu a dezvăluit planurile pentru site.

Andy Palmer, fostul director de operațiuni Nissan, a declarat la radio BBC că sunt necesare măsuri urgente.

„Costul eșecului este foarte clar. Sunt 800.000 de locuri de muncă în Marea Britanie, care sunt practic acele locuri de muncă asociate cu industria auto”, a spus Palmer, care este și președintele producătorului european de baterii InoBat.

„Dacă nu aveți o capacitate de baterie în Regatul Unit, atunci acești producători de mașini se vor muta în Europa continentală”, a spus Palmer.

ACEA: Lanțul de aprovizionare „nu este gata”

Organismul comercial al industriei auto din Europa, ACEA, a cerut, de asemenea, Comisiei Europene să prelungească perioada de introducere treptată, spunând că lanțul de aprovizionare pur și simplu nu este încă pregătit.

Avertismentele vin pe măsură ce producătorii auto din întreaga lume selectează site-uri pentru a construi noi gigafabrici de baterii.

Săptămâna trecută, Tata Motors, proprietarul Jaguar Land Rover, a declarat că nu s-a hotărât asupra unei locații pentru o nouă fabrică de baterii, dar sunt în desfășurare discuții avansate. Reuters a raportat în februarie că Tata se gândește să construiască o fabrică de baterii EV în Spania sau Marea Britanie.

Stellantis a anunțat o investiție de 100 de milioane de lire sterline (126 de milioane de dolari) în vehiculele electrice în site-ul său din Ellesmere Port în 2021. A spus că atunci a crezut că ar putea crea suficiente piese în Marea Britanie sau Europa pentru a respecta regulile post-Brexit, dar acum nu poate face. asa de.