23 aug. 2023 | 11:40

Extratereștrii ar putea transmite un mesaj către Pământ cât de curând. Oamenii de știință așteaptă răspuns la un mesaj trimis în spațiu acum 40 de ani

Cu 40 de ani în urmă, doi astronomi japonezi, Masaki Morimoto și Hisashi Hirabayashi, au trimis un semnal radio către o stea numită Altair, situată la 16,7 ani lumină distanță.

Extratereștrii ar putea lua legătura cu Pământul în curând

Folosind un telescop de la Universitatea Stanford „în timp ce erau beți”, cei doi au transmis un mesaj care avea scopul de a arăta oricăror extratereștri ce orbitează în jurul stelei cum arată locuitorii Pământului.

Acum, o echipă de astronomi de la Universitatea Hyogo speră că în cele din urmă vor primi răspunsul pe care îl așteaptă de atâta timp – și să dovedească existența vieții extraterestre.

Ei poziționează un telescop radio vast în orașul Saku pentru a primi un răspuns de la orice planete care orbitează în jurul lui Altair, una dintre cele mai strălucitoare stele de pe cerul nopții.

Data de 22 august a fost considerată cea mai probabilă dată pentru un răspuns, cu toate că nu este clar cât de realiste sunt așteptările echipei de a primi într-adevăr un răspuns. Semnalul radio original a fost transmis de Morimoto și Hirabayashi de la Stanford pe 15 august 1983 și a reprezentat 13 desene, conform ziarului japonez The Asahi Shimbun, scrie DailyMail.

Aceste 13 desene – decodeate în semnale și trimise ca informații într-un e-mail – prezintă evoluția vieții pe Pământ, de la organisme unicelulare la pești, un șopârlă, o maimuță și o familie de oameni.

Schitele rudimentare arată de asemenea ceea ce pare a fi un pește ieșind din apă pe uscat – un pas timpuriu în evoluția umană – un om care salută și, ciudat, cuvântul „toast”.

Patru decenii mai târziu, o echipă condusă de Shinya Narusawa de la Universitatea Hyogo folosește o antenă cu un diametru de peste 64 de metri numită Usuda Deep Space Center în Saku, cu speranța de a detecta un răspuns.

Conform ziarului The Asahi Shimbun, 22 august a fost considerată cea mai probabilă dată pentru un răspuns, deoarece este a șaptea zi a celei de-a șaptea luni lunare din calendarul japonez tradițional.

Narusawa a subliniat că exoplanetele – planetele în afara sistemului nostru solar – sunt descoperite în permanență, iar miliarde de altele se presupune că există.

„Un număr mare de exoplanete au fost detectate începând cu anii ’90”, a declarat Narusawa pentru The Asahi Shimbun. „Altair ar putea avea o planetă ale cărei condiții pot susține viața.”

Cercetătorii speră că extratereștrii vor răspunde mesajului trimis acum 40 de ani

Altair se află la 16,7 ani lumină distanță în constelația Aquila și este una dintre cele mai strălucitoare stele de pe cerul nopții.

Nu se cunosc planete în orbită în jurul ei, cu toate că nu este clar dacă Morimoto și Hirabayashi știau acest lucru atunci când au trimis mesajul lor de la Universitatea Stanford.

Cu toate acestea, acest lucru nu înseamnă că este sigur că Altair nu are planete, iar cercetătorii speră că vor primi un răspuns la mesajul lor care să indice existența unui fel de lume.

Potrivit unui raport din 2008 al Gizmodo, cei doi au venit cu ideea „atunci când erau beți” și se așteptau la un răspuns încă din 2015, dar nu a venit.

Hirabayashi spera că mesajul a fost primit de extratereștrii din sistemul stelei Altair în 1999 înainte de a transmite un răspuns către Pământ. Unii critici aduc în discuție lipsa de dovezi privind civilizațiile extraterestre și diverse estimări ridicate ale probabilității acestora, cunoscută sub numele de paradoxul Fermi.

Cu alte cuvinte, dacă există viață extraterestră, de ce nu am găsit nicio dovadă pentru aceasta?

Dr. Gordon Gallup, un biopsiholog de la Universitatea din Albany, are o posibilă explicație. El consideră că viața extraterestră s-ar putea să fie prea speriată de oamenii „periculoși” și „violenti” pentru a dori să vină aici.

Într-un articol publicat anul trecut, el a scris: „Dacă există viață inteligentă în altă parte, s-ar putea să ne vadă pe noi, oamenii, ca pe extrem de periculoși. Poate că acesta este motivul pentru care nu există dovezi sau probe convingătoare ale inteligenței extraterestre – noi reprezentăm un risc prea mare și ei nu vor să fie descoperiți.”

Alte posibile răspunsuri pentru paradoxul Fermi sunt că, la fel ca noi, extratereștrii nu au dezvoltat tehnologia necesară pentru a stabili contact cu lumi aflate la miliarde de ani lumină distanță.