15 aug. 2023 | 15:19

Europa vrea ca angajații să învețe încontinuu: „Instruire profesională sau rămâneți în urmă”. Ce se întâmplă pe piața muncii

ACTUALITATE
Europa vrea ca angajații să învețe încontinuu: „Instruire profesională sau rămâneți în urmă”. Ce se întâmplă pe piața muncii

Dacă Europa dorește să aibă o forță de muncă competitivă, trebuie să le ofere cetățenilor săi o lecție: Școala nu se termină niciodată. Timp de ani de zile, traseul educațional al oamenilor a fost simplu. Au învățat la școală când erau tineri, sub supravegherea profesorilor. Au obținut o diplomă sau au urmat instruire vocațională și au folosit acele abilități în forța de muncă până la pensionare. Reinstruirea a fost – și este – o raritate. Cu toate acestea, progresele tehnologice și nevoile în schimbare ale industriei pun în pericol o forță de muncă europeană lipsită de abilitățile relevante și actuale.

Europa prea instruire profesională pentru angajați

Acest lucru ar putea costa UE scump – și tocmai când are planuri ambițioase în domeniul ecologic și digital, scrie publicația Politico.

În discursul Uniunii din anul trecut, președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a afirmat că competitivitatea viitoare a Europei depinde de „o forță de muncă cu abilitățile potrivite”.

Recenta apariție a uneltelor de inteligență artificială generativă precum ChatGPT, care pot genera conținut nou pe baza unui prompt, cu o viteză uluitoare, exercită o presiune suplimentară asupra blocului de a reinstrui lucrătorii săi.

Sam Altman, CEO al producătorului lui ChatGPT, OpenAI, a depus mărturie în fața Congresului Statelor Unite că chatbot-ul ar putea „automatiza complet unele locuri de muncă” – în timp ce ar crea și noi locuri de muncă „despre care credem că vor fi mult mai bune”.

Acum, competiția este în plină desfășurare pentru a dota oamenii cu abilitățile de care au nevoie pentru a naviga cu succes în această frontieră emergentă a locurilor de muncă.

Adaptare sau dispariție

Pentru a face față acestei provocări, Comisia a lansat așa-numitul An European al Competențelor la începutul lunii mai. Noile abilități sunt la fel de importante mai târziu în viață – atunci când oamenii sunt deja în forța de muncă – precum sunt în sala de clasă, a declarat Comisarul pentru Locuri de Muncă, Nicolas Schmit, într-un interviu pentru POLITICO la începutul anului concentrat pe abilități.

„Trebuie să avem un sistem foarte deschis de dezvoltare de abilități și reconvertire. Nu putem spune: „Ei bine, acum ești calificat, gata.”

Trebuie să spunem: „Ei bine, abilitățile fac acum parte din viața normală de lucru.” Trebuie să ne adaptăm capacitățile, abilitățile noastre permanent”, a spus socialistul luxemburghez în vârstă de 69 de ani.

Competența digitală este una dintre domeniile în care Bruxelles-ul a încercat să-și folosească influența financiară și de politică pentru a reinstrui oamenii, în scopul de a acoperi lacunele existente în forța de muncă.

Program de reinstruire a angajaților

UE își dorește să aibă 20 de milioane de profesioniști în tehnologia informației și comunicațiilor până în 2030; în prezent sunt doar 9 milioane. Pentru a schimba situația, Comisia a venit cu un plan în aprilie pentru a acoperi lacuna de abilități digitale, cu un punct de acțiune concentrat pe reinstruirea angajaților în timpul programului de lucru.

Anul trecut, una dintre vehiculele de inovare ale UE și-a propus, de asemenea, să instruiască 1 milion de persoane în domeniile tehnologiei mai avansate și cu accent pe cercetare.

Cu toate acestea, grosul muncii pentru a atinge aceste obiective va cădea pe umerii altora.

UE se bazează pe contribuția unei largi coaliții de companii, universități și alte instituții de învățământ pentru a susține angajamentul în domeniul abilităților.

Unul dintre elementele cheie ale pachetului de abilități mai larg al UE este Pactul pentru Abilități, care se bazează pe aproximativ 1500 de membri din întregul bloc. De asemenea, planul de talente tehnologice a devenit realitate doar atunci când companii precum Intel au promis să contribuie cu programe de formare adaptate.

Unul dintre cele mai mari obstacole de depășit în promisiunea de reinstruire a Europei este, bineînțeles, disponibilitatea oamenilor de a se recalifica în general.