21 aug. 2023 | 13:25

Europa nu este ușor de ”cucerit”: Producătorii auto asiatici se chinuie pe Bătrânul Continent

ACTUALITATE
Europa nu este ușor de ”cucerit”: Producătorii auto asiatici se chinuie pe Bătrânul Continent

Costurile de import și stereotipurile de producție se numără printre problemele pe care mărcile chineze vor trebui să le depășească pentru a prospera în Europa.

Producătorii de vehicule electrice din China, care au concurat cu rivalii străini în topul vânzărilor de acasă, ajung în Europa – și se confruntă cu un nou set de provocări.

Stereotipurile producției chineze, costurile de import și o piață de vehicule electrice mai puțin dezvoltate sunt doar câteva dintre problemele pe care mărcile chineze precum BYD, Nio și MG de la SAIC vor trebui să le depășească pentru a prospera în Europa.

Dintre vehiculele electrice noi vândute în Europa până în acest an, 8% au fost produse de mărci chineze, în creștere față de 6% anul trecut și 4% în 2021, potrivit companiei de consultanță auto Inovev.

Și mai vin. Cel puțin 11 vehicule electrice noi, pe piața de masă, fabricate în China, vor fi lansate în Europa până în 2025, potrivit unui studiu realizat de Allianz.

Producătorii de automobile din vest sunt zguduiți, Carlos Tavares, CEO-ul Stellantis, avertizează luna trecută cu privire la o „invazie” a vehiculelor electrice chinezești ieftine în Europa.

Dar, de asemenea, ripostează cu propria lor serie de lansări de vehicule electrice și intenționează să reducă costurile și prețurile de producție, astfel încât noii veniți chinezi vor trebui să fie în vârful jocului lor.

La un briefing de săptămâna trecută la Beijing, Chen Shihua, general adjunct al asociației de producție de automobile din China, a avertizat că membrii săi ar putea fi prea slabi în planurile lor de expansiune.

„Nu este atât de ușor pentru producătorii noștri să se globalizeze”, a spus Shihua. „Ar trebui să fim atenți la riscurile… în prezent, companiile ar putea fi supra-întinse, pășind în fiecare regiune fără un focus clar”.

Costuri adăugate

Într-un semn al ambițiilor lor, Congresul Mondial al Vehiculelor cu Energie Nouă al producătorilor chinezi de vehicule electrice are loc la München în septembrie, ca parte a târgului auto IAA din Germania, prima dată când conferința va avea loc în străinătate.

Asul din pachetul lor este prețul. Prețul mediu al unui vehicul electric în China a fost mai mic de 32.000 de euro (35.000 de dolari) în prima jumătate a anului 2022, comparativ cu aproximativ 56.000 de euro în Europa, potrivit cercetătorilor de la JATO Dynamics.

Dar mărcile chineze sunt probabil să se lupte să vândă mașini în Europa la fel de ieftin ca acasă.

Logistica, taxele de vânzare, taxele de import și îndeplinirea cerințelor europene de certificare, toate aduc costuri, a declarat Spiros Fotinos, CEO Europa pentru marca chineză Zeekr, deținută de Geely.

MG – cel mai bine vândut brand de fabricație chineză din Europa – a declarat că cea mai mare provocare a sa a fost să aducă mașini din China către site-urile de distribuție europene prin porturi saturate, cu termene de livrare lungi.

Preferințele europene, cum ar fi bateriile mari pentru a alimenta călătorii mai lungi, ar putea, de asemenea, să aducă costuri, a spus Alexander Klose, șeful de peste mări al startup-ului chinez de vehicule electrice Aiways.

Încrederea consumatorilor

În timp ce unele mărci chineze, cum ar fi MG, sunt bine cunoscute în Europa, altele precum XPeng și Nio trebuie să construiască încredere.

Sondajele arată că majoritatea potențialilor cumpărători de vehicule electrice din Europa nu recunosc mărcile chineze. Cei care o fac, ezită să cumpere o mașină chinezească – amintind de lupta de decenii a producătorilor auto japonezi și sud-coreeni de a câștiga încredere și de a se adapta gusturilor europene.

Doar 14% dintre cei 1.629 de consumatori germani chestionați de YouGov în 2022 cunoșteau BYD, al doilea cel mai mare producător de vehicule electrice din lume, după Tesla. Un total de 17 la sută au auzit de marca premium Nio, în timp ce 10 la sută știau despre Lynk & CO de la Geely și 8 la sută despre XPeng.

Din cei 95% dintre consumatori care cunosc Tesla, 10% ar lua în considerare să cumpere una ca următoarea mașină, a arătat sondajul. Dar dintre cei care cunosc mărcile chinezești, 1% sau mai puțini ar lua în considerare să cumpere unul.

Aiways a declarat că a decis să nu-și facă publicitate moștenirii chinezești din cauza temerilor că consumatorii ar ezita să cumpere produse fabricate chinezești.

Mai mulți producători de automobile chinezi și-au asigurat evaluări de siguranță de cinci stele conform standardelor de siguranță ale Europei, mergând mult dincolo de cerințele legale pentru a încerca să depășească îndoielile clienților.

Fotinos de la Zeekr a spus că va căuta să câștige încrederea consumatorilor prin test drive și showroom-uri în care cumpărătorii europeni ar putea evalua calitatea vehiculelor sale electrice din prima mână.

„Când intră în contact cu produsul… în comparație cu un produs european comparabil cu care ar fi obișnuiți, calitatea și specificațiile sunt mult mai mari. Asta îi prinde prin surprindere”, a spus Fotinos.

Producătorul auto de stat chinez GAC, al treilea cel mai mare vânzător de vehicule electrice din China, a deschis un birou de design în Milano pentru a înțelege preferințele consumatorilor înainte de a trece la vânzări.

„Singura modalitate de a ocoli (stereotipul) este să îmbrățișezi concurența”, a spus Klose de la Aiways.