e-Factura, obligatorie în România de la 1 ianuarie 2024. Când dispar toate celelalte tipuri de facturi
Începând cu data de 1 ianuarie 2024, Sistemul RO e-Factura devine obligatoriu pentru toate tranzacțiile comerciale din România, aplicându-se în special în relațiile business to business (B2B) dintre persoane impozabile stabilite în țară. Această inițiativă vine în contextul eforturilor autorităților române de a moderniza și eficientiza procesele fiscale.
Conform noilor reglementări, toate firmele sunt obligate să utilizeze sistemul e-Factura pentru raportarea facturilor emise într-un interval maxim de 5 zile de la data emiterii acestora. Până la 1 iulie 2024, se va permite utilizarea concomitentă a facturilor emise și primite în format tradițional, cum ar fi hârtie, PDF sau prin e-mail, așa cum se întâmplă în prezent. Cu toate acestea, raportarea lor în cadrul sistemului RO e-Factura rămâne obligatorie, indiferent de forma originală a facturii.
După 1 iulie 2024, se va renunța complet la formatul tradițional de facturare, iar transmiterea și validarea facturilor vor fi posibile numai prin intermediul sistemului e-Factura. Doar acele facturi transmise și validate în acest sistem vor fi recunoscute ca având valoare fiscală. Orice alt format, inclusiv hârtia și PDF-urile, nu vor mai fi considerate facturi legale, conform reglementărilor. Astfel, singurele documente recunoscute oficial vor fi xml-urile transmise și validate de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF).
e-Factura va intra în vigoare la începutul anului 2024
Sistemul RO e-Factura a devenit operațional încă din anul 2022, fiind inițial obligatoriu doar pentru facturile emise de companiile private în relațiile cu entitățile de stat (B2G), pentru cele asociate bunurilor cu risc fiscal și pentru agențiile de turism care eliberează facturi pe baza tichetelor de vacanță.
De menționat că, în ianuarie 2022, România a solicitat Comisiei Europene (CE) o derogare de la legislația comunitară privind TVA pentru a extinde aplicarea acestui sistem la toate operațiunile comerciale. Principalele obiective urmărite de autorități în implementarea acestui sistem obligatoriu de facturare electronică în mediul B2B includ combaterea fraudei și evaziunii fiscale, eficientizarea colectării, în special în domeniul TVA, îmbunătățirea competitivității operatorilor economici și reducerea costurilor administrative atât pentru contribuabili, cât și pentru administrația fiscală, potrivit mfinante.gov.ro.