Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor

În prezent, există o singură cota de impozitare de 1% pentru toți contribuabilii plătitori de impozit pe veniturile microîntreprinderilor, fără a se structura impozitarea acestora în funcție de în funcție de marjele de profit.

În cadrul Raportului privind sistemul fiscal din România, inclusiv analiza comparativă și recomandări pentru reforma cadrului fiscal, denumit în continuare Raport, printre alte aspecte referitoare la sistemul de impozitare pentru microîntreprinderi, Banca Mondială a analizat și cota de impozitare a microîntreprinderilor, opinând că actuala cotă de impozitare de 1%, trebuie revizuită în funcție de marjele de profit înregistrate de microîntreprinderi.

Luând în considerare cota de impozitare a impozitului pe profit de 16%, Banca Mondială consideră că aplicarea unei cote de impozitare a veniturilor unei microîntreprinderi, de 1%, corespunde efectiv la o marjă de profit de 6,25%, după deducerile fiscale permise de lege.

Prin referire la analiza efectuată de Fondul Monetar Internațional (2022), care sugerează că marja medie de profit a IMM-urilor cu angajați este de aproximativ 12%, Banca Mondială opinează că, o cotă de impozitare de 1% este o cotă scăzută pentru microîntreprinderile cu angajați.

Impozitul pe venit și contribuții sociale obligatorii

1. Potrivit prevederilor legale în vigoare, sunt scutite de la plata impozitului pe venit persoanele fizice care obțin venituri din salarii și asimilate salariilor, în baza contractului individual de muncă, raportului de serviciu, actului de delegare sau detașare sau a statutului special prevăzut de lege, ca urmare a desfășurării activității de creare de programe pentru calculator, în condiţiile stabilite prin ordin comun al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării, al ministrului muncii şi solidarităţii sociale, al ministrului educației și al ministrului finanțelor.

2. Potrivit dispozițiilor actuale, beneficiază de facilitățile fiscale acordate în sectorul construcții, precum și în sectorul agricol și în industria alimentară, persoanele fizice care obţin venituri din salarii şi asimilate salariilor, în baza contractelor individuale de muncă, la angajatori care se încadrează în condiţiile stabilite prin Codul fiscal. Prevederea se aplică până la data de 31 decembrie 2028 inclusiv.

Printre condițiile de acordare a facilităților fiscale pentru persoanele fizice care realizează venituri din salarii și asimilatesalariilor, se regăsește și cea referitoare la nivelul salariului brut de încadrare pentru 8 ore de muncă/zi de minimum 4.000 lei lunar pentru sectorul construcții și respectiv, de 3.000 lei lunar pentru sectorul agricol și industria alimentară.

În prezent, nu există dispoziții cu privire la numărul de contracte individuale de muncă pentru care un angajat poate beneficia de facilitățile fiscale respective. În cazul persoanelor fizice care realizează venituri din salarii și asimilate salariilor în baza unui act de detașare pe teritoriul României, scutirea se aplică dacă plătitorul de venituri, la care sunt detașate persoanele fizice desfășoară pe teritoriul României activitățile identificate în mod expres de Codul fiscal și îndeplinește condițiile prevăzute de acesta.

3. Potrivit prevederilor actuale ale Codului fiscal, cheltuielile reprezentând tichete de masă acordate de angajatori, potrivit legii, sunt cheltuieli deductibile limitat în vederea stabilirii venitului net anual din activități independente.