DOCUMENT Noul Cod Fiscal asumat de coaliția PSD-PNL. Măsurile fiscale actualizate, în forma finală. Noi taxe și impozite pentru români
Deja de câteva luni, se cunosc toate modificările fiscale pe care le-a pregătit guvernul PSD – PNL pentru români. Lista de mai jos vine ca o lovitură majoră pentru buzunarul celor vulnerabili, dar, mai ales, pentru micii antreprenori care încearcă să nu plece din România.
Ministerul Finanțelor a publicat în această dimineața documentul final cu noul Cod Fiscal, cu majorările de taxe. Foarte mulți sunt nemulțumiți de aceste schimbări și, cel mai probabil, îi vor costa mult atât pe social-democrați, cât și pe liberali, la următoarele alegeri. Faptul pare să fie însă consumat, iar documentul va fi adoptat în următoarele zile, dacă nu chiar astăzi, conform documentului disponibil aici, citat de Hotnews.ro.
Ce se schimbă în Codul Fiscal, noile taxe pentru români
Impozitul pe profit
Potrivit unor analize efectuate asupra obligației fiscale datorate la bugetul de stat decontribuabilii plătitori de impozit pe profit și contribuabilii plătitori de impozit pe veniturile microîntreprinderilor în raport cu cifra de afaceri realizată a reieșit faptul că există contribuabili plătitori de impozit pe profit care înregistrează o sarcină fiscală mai mică decât un contribuabil plătitor de impozit pe veniturile microîntreprinderilor în condițiile în care prezintă indicatori financiari similari.
În acest cadru, este necesară întărirea disciplinei fiscale prin instituirea unui impozit minim raportat la cifra de afaceri pentru determinarea impozitului pe profit, datorat de plătitorii de impozit pe profit care prezintă situații în care impozitul datorat se situează trimestrial/anual sub o valoare minimă, precum și în cazul în care rezultatul fiscal cumulat la sfârșitul trimestrului/anului de calcul este pierdere fiscală sau profit impozabil, înainte de recuperarea pierderii fiscale din anii precedenți.
De asemenea, se instituie un impozit pe cifra de afaceri, în cazul instituțiilor de credit -persoane juridice române şi a sucursalelor din România ale instituţiilor de credit – persoane juridice străine, raportat la cifra de afaceri, suplimentar impozitului pe profit.
Impozitul minim/suplimentar raportat la cifra de afaceri asigură o impozitare minimă în contul veniturilor bugetare din impozitul pe profit, din partea contribuabililor respectivi, în special pentru cei care înregistrează pierderi în mod repetat.
Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor
În prezent, există o singură cota de impozitare de 1% pentru toți contribuabilii plătitori de impozit pe veniturile microîntreprinderilor, fără a se structura impozitarea acestora în funcție de în funcție de marjele de profit.
În cadrul Raportului privind sistemul fiscal din România, inclusiv analiza comparativă și recomandări pentru reforma cadrului fiscal, denumit în continuare Raport, printre alte aspecte referitoare la sistemul de impozitare pentru microîntreprinderi, Banca Mondială a analizat și cota de impozitare a microîntreprinderilor, opinând că actuala cotă de impozitare de 1%, trebuie revizuită în funcție de marjele de profit înregistrate de microîntreprinderi.
Luând în considerare cota de impozitare a impozitului pe profit de 16%, Banca Mondială consideră că aplicarea unei cote de impozitare a veniturilor unei microîntreprinderi, de 1%, corespunde efectiv la o marjă de profit de 6,25%, după deducerile fiscale permise de lege.
Impozitul pe venit și contribuții sociale obligatorii
1. Potrivit prevederilor legale în vigoare, sunt scutite de la plata impozitului pe venit persoanele fizice care obțin venituri din salarii și asimilate salariilor, în baza contractului individual de muncă, raportului de serviciu, actului de delegare sau detașare sau a statutului special prevăzut de lege, ca urmare a desfășurării activității de creare de programe pentru calculator, în condiţiile stabilite prin ordin comun al ministrului cercetării, inovării şi digitalizării, al ministrului muncii şi solidarităţii sociale, al ministrului educației și al ministrului finanțelor.
2. Potrivit dispozițiilor actuale, beneficiază de facilitățile fiscale acordate în sectorul construcții, precum și în sectorul agricol și în industria alimentară, persoanele fizice care obţin venituri din salarii şi asimilate salariilor, în baza contractelor individuale de muncă, la angajatori care se încadrează în condiţiile stabilite prin Codul fiscal. Prevederea se aplică până la data de 31 decembrie 2028 inclusiv.
Printre condițiile de acordare a facilităților fiscale pentru persoanele fizice care realizează venituri din salarii și asimilatesalariilor, se regăsește și cea referitoare la nivelul salariului brut de încadrare pentru 8 ore de muncă/zi de minimum 4.000 lei lunar pentru sectorul construcții și respectiv, de 3.000 lei lunar pentru sectorul agricol și industria alimentară.
În prezent, nu există dispoziții cu privire la numărul de contracte individuale de muncă pentru care un angajat poate beneficia de facilitățile fiscale respective. În cazul persoanelor fizice care realizează venituri din salarii și asimilate salariilor în baza unui act de detașare pe teritoriul României, scutirea se aplică dacă plătitorul de venituri, la care sunt detașate persoanele fizice desfășoară pe teritoriul României activitățile identificate în mod expres de Codul fiscal și îndeplinește condițiile prevăzute de acesta.
3. Potrivit prevederilor actuale ale Codului fiscal, cheltuielile reprezentând tichete de masă acordate de angajatori, potrivit legii, sunt cheltuieli deductibile limitat în vederea stabilirii venitului net anual din activități independente.