05 nov. 2023 | 18:11

De ce nu zboară avioanele peste Polul Sud. Motivele pentru care zborurile deasupra Antarcticii sunt foarte rare

ACTUALITATE
De ce nu zboară avioanele peste Polul Sud. Motivele pentru care zborurile deasupra Antarcticii sunt foarte rare

Ai putea spune că avioanele pot zbura oriunde, însă nu este chiar așa. Din cauza vizibilității reduse și infrastructurii nedezvoltate, zborul deasupra Antarcticii este extrem de dificil. Mai exact, din cauza câmpurilor magnetice puternice care înconjoară regiunile polare, zborurile acolo, indiferent cât de bine echipat este avionul în ceea ce privește instrumentația, pot fi deosebit de dificile.

Polul Sud a avut întotdeauna o reputație mai puțin plăcută. Frig, înghet, munți și, în general, nu foarte primitor pentru oameni. Dar când zbori sus într-un avion, de obicei nu observi ce se întâmplă la nivelul solului. Cu toate acestea, aeronavele rar survolează Polul Sud și chiar și zborurile deasupra masei terestre Antarctice sunt neobișnuite. De ce asta?

Zborurile în Antarctica sunt posibile teoretic, dar se fac rar

Din punct de vedere istoric, zborul în apropierea sau deasupra Polului Sud a fost exclus de regulile standardelor de performanță operațională cu două motoare cu rază extinsă. ETOPS reglementează cât de departe pot zbura avioanele cu două motoare de la un aeroport pe care pot ateriza. Pe uscat, cu multe aeroporturi, aceasta nu este o problemă. Cu toate acestea, lucrurile devin complicate peste Antarctica.

Vezi și: Se elimină magazinele duty-free din aeroportul Henri Coandă: ce s-a întâmplat, de fapt, de ce dispar

Vezi și: Aeroportul de la Brașov, o gaură neagră pentru operatori. Cum a generat pierderi de 2,6 milioane de euro

În prezent, unele aeronave au limite ETOPS de 330 de minute (5,5 ore) și chiar 370 de minute (puțin peste șase ore). Chiar și cu aceste limite ETOPS ridicate, părți din spațiul aerian de deasupra Antarcticii sunt încă inaccesibile. Cu toate acestea, acest lucru nu contează neapărat.

Motivul real este că, în primul rând, lipsește orice nevoie reală de a zbura peste Polul Sud. Există mult mai puțin trafic aerian în zonele îndepărtate ale emisferei sudice decât în emisfera nordică. De exemplu, emisfera sudică nu are echivalentul acelor rute subpolare de obicei aglomerate între America de Nord și Asia.

De asemenea, unde sunt situate orașele din emisfera sudică, perechile de orașe din emisfera sudică nu necesită survolări la Polul Sud. Există câteva zboruri care în mod normal merg aproape de Antarctica, dar niciunul care să o survoleze în mod regulat.

Unele avioane zboară deasupra continentului, la Polul Sud

Ped e altă parte, e important de știut că mai multe avioane vor zbura în Antarctica și chiar vor ateriza pe gheață pentru a sprijini operațiunile din partea de jos a lumii. Într-adevăr, spre exemplu, în martie 2020, Simple Flying a raportat că un Airbus A319 australian a aterizat pe gheață pentru a repatria un cetățean american care avea nevoie de tratament medical.

Vezi și: Al doilea aeroport deschis în România, în 2023, după o pauză de 50 de ani: nu te aștepți unde îl găsești, ce curse oferă

Vezi și: Unde să nu zbori sub nicio formă vara asta. Aeroporturile pe care trebuie să le eviți în vacanță

Cu toate acestea, vizita lui A319 nu a fost una unică. În total, șapte zboruri A319 au fost planificate să zboare către Aerodromul Wilkin din Antarctica înainte de martie 2021. Primul zbor al sezonului de vară a fost programat pentru 28 octombrie 2021. Cu toate acestea, trei zboruri au fost întârziate de viscol, ceea ce înseamnă că aeronava nu s-a îndreptat spre sud până pe 9 noiembrie, conform Programului Antarctic Australian. Cu toate acestea, avioanele mai mari zboară și pe continent, dar nu se opresc. De ani de zile, Qantas operează zboruri către nicăieri, înainte ca acestea să devină un lucru obișnuit. Compania aeriană obișnuia să opereze zboruri charter de vizitare a obiectivelor turistice folosind Boeing 747. Cu toate acestea, după retragerea acestui tip la începutul anului 2020, un Boeing 787 deține acum onoarea.

Concret, în situația în care unul sau ambele motoare întâmpină o defecțiune, avionul trebuie să se afle la o distanță adecvată de un aeroport pentru a avea loc o aterizare în condiții de siguranță. De obicei, avioanele zboară printr-un culoar aflat la cel mult 2 sau 3 ore depărtare de un loc de aterizare adecvat.

Cu toate acestea, lucrurile se complică atunci când vine vorba de Antarctica. Astăzi, pe continentul înghețat există piste amenajate, dar nu există niciun aeroport capabil să primească un zbor comercial.

Pentru a pune lucrurile în context, cel mai apropiat aeroport pe care ar putea ateriza de urgență un avion care zboară deasupra Polului Sud este Ushuaia, în Argentina. Acesta se află la aproximativ 4.000 de kilometri distanță. Prin comparație, este aproximativ aceeași distanță ca între România și Groenlanda.