07 mart. 2023 | 19:34

De ce a fost achitat Gabriel Oprea în dosarul „Gigină”. Tribunalul București rupe tăcerea

ULTIMA ORĂ
De ce a fost achitat Gabriel Oprea în dosarul „Gigină”. Tribunalul București rupe tăcerea

Fostul ministru de Interne, Gabriel Oprea, a fost achitat, luni, 6 martie 2023 de către Tribunalul București în dosarul morții polițistului Bogdan Gigină. Decizia nu este definitivă și poate fi atacată cu apel. Potrivit judecătorilor, demnitarul este nevinovat pentru că „fapta nu există”.

Motivele pentru care Gabriel Oprea a fost achitat în dosarul „Gigină”

În mai 2018, Gabriel Oprea a fost reclamat de DNA la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, dar dosarul acestuia s-a plimbat pe la mai multe instanţe din motive de procedură, ajungând la Tribunalul Bucureşti, care l-a achitat.

Acum, românii se întreabă de ce fostul șef al MAI a fost achitat, deşi există mărturii că le solicitase poliţiştilor să circule cu viteză? De pildă, la momentul producerii accidentului mortal, motociclistul Bogdan Gigină avea 84 km/h, iar limuzina lui Oprea, 110 km/h.

Explicația judecătorului de la Tribunalul Bucureşti

Astfel, judecătorul Sorin Vasile Ivanciuc (Tribunalul Bucureşti) a adus mai multe argumente pentru a-şi susţine decizia de a-l achita pe Gabriel Oprea, pentru acuzaţia de ucidere din culpă în cazul accidentului din 2015, în urma căruia motociclistul antemergător din coloana oficială a ministrului, Bogdan Gigină, a intrat într-o groapă nesemnalizată corespunzător de pe strada Ştirbei Vodă, în dreptul Casei Radio.

Cu toate că în dosar există mai multe mărturii ale poliţiştilor, dar şi comunicări radio potrivit cărora Oprea impunea, de regulă, o viteză ridicată de deplasare pentru coloana sa oficială, judecătorul a ajuns la concluzia că procurorul nu ar fi adus probe care să dovedească faptul că fostul ministru de Interne a impus deplasarea cu viteză şi în seara tragică.

„Întreaga construcţie juridică a Parchetului are la bază în mod determinant depoziţiile unor martori ale căror relatări vizează însoţiri anterioare datei de 20 octombrie 2015, unele efectuate chiar cu luni în urmă, ignorându-se mijloace de probă decisive pentru aflarea adevarului şi justa soluţionare a cauzei (depoziţiile persoanelor ce au făcut parte din dispozitivul de însoţire a inculpatului în seara producerii accidentului, concluziile expertizei criminalistice având ca obiectiv analiza imaginilor video privind deplasarea coloanei oficiale şi comunicările radio realizate prin intermediul staţiilor de emisie -recepţie pe canalul POL-RUT B1).

Tribunalul reţine că acţiunile imputate inculpatului Oprea Gabriel (solicitările repetate de sporire a vitezei de deplasare dincolo de marja de siguranţă), anterioare datei de 20 octombrie 2015, nu pot constitui element material al infracţiunii de ucidere din culpa pentru care s-a dispus trimiterea în judecata, fiind vorba de comportamente care nu au produs un rezultat socialmente periculos. Altfel spus, chiar dacă astfel de acţiuni ar fi putut crea la un moment anterior un pericol relevant pentru valoarea socială ocrotită (viaţa şi integritatea corporală a persoanelor din compunerea coloanei oficiale), acest pericol nu s-a concretizat prin producerea vreunui rezultat, fiind vorba de un risc epuizat.

(…) Tribunalul constată că toate depoziţiile martorilor redate in extenso în cuprinsul rechizitoriului şi comunicările radio ce tind să confirme modul periculos de realizare a însoţirii (comunicări realizate în perioada aprilie-mai 2015) sunt lipsite de relevanţă probatorie (raportat la limitele acuzaţiei de dovedit), neputând, aşadar, servi ca temei pentru angajarea răspunderii penale a inculpatului Oprea Gabriel”, a explicat judecătorul.

Ce a luat în calcul magistratul

Deşi admite că, potrivit expertizei criminalistice, Bogdan Gigină avea 84 km/h şi limuzina ministrului, 110 km/h, judecătorul Sorin Vasile Ivanciuc a luat în calcul viteza medie de deplasare a coloanei oficiale a lui Gabriel Oprea pe traseul şoseaua Bucureşti-Ploieşti, intersecţia Ştirbei Vodă – Calea Plevnei, adică 59,41 km/oră.

„În ceea ce priveşte viteza motocicletei în intersecţia strada Ştirbei Vodă cu Calea Plevnei, raportul a reţinut că aceasta a fost de 23 m/s, echivalentul a 84 km/h, cu observaţia că eroarea generată de preluarea imaginilor pe timp de noapte şi lumina variabilă a autovehiculelor este de plus/minus 10%.

Viteza medie de 84 km/h în momentele premergătoare producerii accidentului a fost confirmată şi de expertiza criminalistică efectuată în cursul cercetării judecătoreşti, care a mai concluzionat că viteza medie a autoturismului VW Passat la traversarea intersecţiei a fost de circa 100 km/h, iar cea a autoturismului Audi de circa 110 km/h.

Procedând la evaluarea mijloacelor de probă examinate mai sus, concluzia care se degajă este una certă, aceea ca nu se poate susţine credibil că inculpatul Oprea Gabriel, prin impunerea unui timp foarte scurt pentru sosirea la domiciliu, ar fi determinat în seara zilei de 20 octombrie 2015 deplasarea coloanei oficiale cu o viteză peste limitele de siguranţă”, a mai spus el.

Concluzia lui Sorin Vasile Ivanciuc

În plus, judecătorul de la Tribunalul București susţine că viteza nu a fost o cauză a accidentului, ci doar nesemnalizarea corespunzătoare a gropii din asfalt. În opinia magistratului, chiar dacă ar fi rulat cu viteza legală de 60 de km/h, motociclistul nu ar fi putut evita deznodământul nefericit.