18 sept. 2023 | 13:48

Dacia la care românii de rând nu aveau voie. Cum arată mașina de lux, „spaima” șoselelor, Dacia 1301

AUTO
Dacia la care românii de rând nu aveau voie. Cum arată mașina de lux, „spaima

În august 1969, un eveniment deosebit a avut loc în industria auto românească – Dacia 1300, un autoturism de familie produs de compania Dacia, intra în producție. Acest moment marca începutul unei povești impresionante care avea să se desfășoare timp de aproape 15 ani, transformând Dacia 1300 într-o adevărată legendă a mașinilor românești, însă ceea ce nu mulți știu este faptul că Dacia avea un model la care românii de rând nu aveau acces.

Dacia 1300 s-a născut datorită unei licențe obținute de la renumita companie franceză Renault. Modelul era bazat pe Renault 12, iar la momentul lansării sale, impresiona prin aspectul modern și eficiența sa economică. Inițial, Dacia 1300 era disponibilă într-o singură variantă de caroserie, cea de tip berlină, cu 4 uși și 5 locuri. Cu un motor de 1.289 cmc, dezvoltând 54 de cai putere, această mașină atingea o viteză maximă de 144 km/h, iar consumul era de aproximativ 9,4 litri la 100 de kilometri.

Unul dintre aspectele remarcabile ale modelului Dacia 1300 a fost diversitatea opțiunilor de echipare. În 1970, au fost introduse trei variante de echipare: Standard, Lux și Lux Super 1301. Modelul Dacia 1301 Lux Super era destinat folosirii exclusive ca mașină de serviciu pentru Partidul Comunist Român și Securitate.

dacia românii voie

Modelul Dacia 1300 a inceput sa fie produs in anul 1969

Acesta dispunea de dotări de lux care nu erau prezente pe modelele Standard și Lux, inclusiv instalație radio din fabrică, scaune față supraînălțate, circuit de frână dublu, oglinzi retrovizoare exterioare, oglindă interioară cu poziție zi/noapte, parasolar pasager cu oglindă, torpedou iluminat, brichetă electrică și instalație spălare parbriz electrică. Modelul era disponibil în culori închise, precum negru, conferindu-i un aspect elegant și distins.

Modelul Dacia la care românii de rând nu aveau acces

În 1973, Dacia a extins gama de modele prin introducerea versiunii Break, ceea ce a permis un spațiu mai mare pentru pasageri și bagaje. Acest lucru a consolidat poziția Daciei 1300 pe piața auto internă și a sporit popularitatea modelului.

Un moment important în istoria Daciei 1300 a fost lansarea autoutilitarei Dacia 1302 în 1975. Deși exteriorul său părea asemănător cu cel al modelului 1300, Dacia 1302 avea o suspensie spate adaptată pentru a putea suporta o sarcină maximă de 500 kg. Acest aspect a atras atenția și a deschis noi oportunități pentru transportul de mărfuri, astfel încât, între 1975 și 1985, aproximativ 1500 de autoutilitare Dacia 1302 au fost exportate, cu cele mai multe ajungând în Argentina și 2500 de autoutilitare în Columbia.

Cu toate aceste evoluții interesante, modelul Dacia 1300 a fost înlocuit în cele din urmă de Dacia 1310 în 1979. Chiar și așa, 1300 a continuat să fie produsă până în 1984, pentru a satisface cererile existente. A fost o perioadă semnificativă pentru industria auto din România, deoarece compania Dacia a dovedit că poate produce mașini de calitate care să satisfacă nevoile și preferințele clienților.