31 oct. 2023 | 15:55

Cum ar fi dispărut dinozaurii, de fapt. Noile dovezi schimbă tot ce știai despre asta

Praful fin suspendat în atmosferă ar putea să fi jucat un rol semnificativ în extincția dinozaurilor.

Este în mare parte acceptat faptul că acum aproximativ 66 de milioane de ani, o piatră spațială mai mare decât Muntele Everest a lovit ceea ce astăzi este coasta Mexicului, declanșând o cascadă de catastrofe care, în cele din urmă, a ucis trei sferturi din viața de pe Pământ, cel mai cunoscut exemplu fiind dinozaurii ne-aviari.

Vezi și: O nouă specie de dinozauri a fost descoperită. Când a trăit, de ce i-a uimit pe oamenii de știință

Extincția dinozaurilor, cauzată de lipsa fotosintezei pe Pământ

Acum, oamenii de știință au deschis o „cutie neagră” geologică care sugerează că impactul asteroidului a creat un nor de praf fin care a blocat lumina soarelui, a răcit Pământul, a oprit fotosinteza și a distrus lanțul trofic.

Cu toate acestea, majoritatea studiilor anterioare s-au bazat pe straturi de sediment de un centimetru grosime din perioada Cretacicului-Paleogen.

Acest nou studiu a analizat 40 de mostre de sediment luate dintr-un depozit mult mai bogat, cu o adâncime de 1,3 metri, în Tanis, Dakota de Nord.

Acest sit se află la 3.000 de kilometri la nord de craterul asteroidului Chicxulub, dar oferă o imagine unică a modului în care norii de praf, funinginea și particulele s-au răspândit în anii de după impact.

Particulele mai mari dispersează lumina sub unghiuri mai mici decât particulele mai fine, astfel că utilizând un laser, cercetătorii au putut determina cât din fiecare mostră era compus din praf fin de silicat în intervalul de 0,8 până la 8 microni.

Vezi și: Teoria conspirației ce susține că dinozaurii nu au existat. Care este argumentul, ce spun oamenii de știință

Concluzia cercetătorilor

Folosind modelarea computerizată, cercetătorii au descoperit că acest praf fin, creat când asteroidul a lovit Pământul și a pulverizat rocile subiacente, a fost „cel mai mortal” dintre particulele eliberate când meteoritul de 10-15 kilometri s-a ciocnit cu Pământul.

Ei au descoperit că nivelele ridicate de praf în atmosferă ar fi creat întuneric global care ar fi durat aproape doi ani, ceea ce ar fi făcut imposibilă fotosinteza plantelor.

Fără plante, întregul lanț trofic ar fi colapsat. Cei mai mari prădători, precum Tyrannosaurus rex, vânau pradă care depindea de plante ca parte a dietei lor.

Acest praf ar fi putut rămâne suspendat în aer timp de până la 15 ani, provocând o scădere de 15°C a temperaturilor globale.

Șocul coliziunii ar fi vaporizat, de asemenea, rocile și ar fi produs gaze bogate în sulf care se transformă în particule mici în atmosferă.

Cu toate acestea, potrivit rezultatelor cercetătorilor, au fost particulele fine de silicat, mai degrabă decât materialele precum particulele de sulf, care au fost responsabile în primul rând pentru iarna prelungită a planetei.

Vezi și: Cum arătau monștrii care au trăit înainte de dinozauri. Dominau Pământul cu 299 de milioane de ani în urmă. Foto