Cum a ajuns o tânără moartă să fie cea mai sarutată persoană din istoria omenirii

ACTUALITATE
Cum a ajuns o tânără moartă să fie cea mai sarutată persoană din istoria omenirii
04 feb. 2023 | 17:07

Nimeni nu știe numele ei și nici vârsta, însă o fată moartă a ajuns să fie cea mai sărutată persoană din istoria omenirii. Trecutul ei rămâne, de asemenea, necunoscut astfel că nimeni nu știe cum a ajuns la Paris și a ajuns să se înece în râul Sena.

Necunoscuta din Sena

Trupul tinerei a fost scos din apele tulburi la sfârșitul secolului al XIX-lea, fiind cunoscută mereu sub numele de L’Inconnue de la Seine (Necunoscuta din Sena). Istoria exactă a ceea ce s-a întâmplat cu L’Inconnue, atât înainte, cât și după înecul ei fatidic, este o chestiune de dezbatere, una învăluită într-o legendă pariziană plină de fantezie.

Cu toate acestea, ceea ce urmează este versiunea cea mai des spusă despre ceea ce se întâmpla, probabil, în urmă cu 150 de ani. Chiar și după moartea sa, aspectul tinerei a reușit să atragă privirile. Una dintre priviri a aparținut unui însoțitor de la morgă, așa cum spune povestea, care a fost atât de impresionat încât a cerut să i se facă un mulaj din ghips după fața ei.

La scurt timp, chipul acesteia ajunge să fie vândut în magazinele de suveniruri din Paris, ca mai apoi să ajungă în Germania și în restul Europei. Masca fascinantă a acestei fete moarte necunoscute, descrisă de filozoful și autorul Albert Camus drept „Mona Lisa înecată”, a devenit o icoană culturală râvnită.

Cu timpul, zâmbetul înghețat al lui L’Inconnue s-a odihnit pe șemineuri și a atârnat în saloanele de pe tot continentul. A fost poziționată în atelierele artiștilor, privită ca un model mut și nemișcat. Însă nu doar schițarii și pictorii au fost captivați. Poeții și romancierii au devenit și ei încântați.

La un moment dat, L’Inconnue s-a transformat într-un fel de meme morbidă pentru scriitorii de la începutul secolului al XX-lea, care au creat nenumărate istorii dramatice pentru această eroină cu inima zdrobită, cuprinsă de ghinion și apă.

„Faptele erau atât de rare încât fiecare scriitor putea proiecta ceea ce își dorea pe acea față netedă. Moartea în apă a fost un concept foarte romantic. Moartea, apa și femeia erau o combinație tentantă”, a declarat arhivistul muzeului Hélène Pinet pentru The Guardian în 2007.

Un critic a descris-o drept „idealul erotic al perioadei”, șablonul estetic pentru „o întreagă generație de fete germane care și-au modelat aspectul după ea”. La jumătate de secol după aprinderea acestei explozii de faimă și fascinație, L’Inconnue s-a transformat din nou în altceva, cu ajutorul unui bărbat care s-a născut la zeci de ani după moartea ei.

Numele lui era Asmund Laerdal și era un producător de jucării din Norvegia. Compania sa a început la începutul anilor 1940 tipărind cărți și calendare pentru copii, înainte de a trece la jucării mici din lemn. După război, Laerdal a început să experimenteze cu un nou tip de material care tocmai intrase în producția de masă: plasticul.

Folosind această substanță moale și maleabilă, el a fabricat unul dintre cele mai faimoase jucării ale sale: păpușa „Anne”, care în Norvegia de după război a fost apreciată „jucăria anului… cu ochi adormiți și păr natural”. Poate că dormea, dar Anne nu era L’Inconnue. Cel puțin nu încă.

L'Inconnue, despre care se estimează că avea aproximativ 16 ani când a murit, este posibil să fi fost o sinucidere. Nimeni nu știe sigur, dar nu erau urme pe corpul ei și mulți au ajuns la concluzia că și-a luat viața.

Necunoscuta din Sena, despre care se presupune că avea aproximativ 16 ani când a murit, este posibil să fi fost o sinucidere. Nimeni nu știe sigur, dar nu erau urme pe corpul ei și mulți au ajuns la concluzia că și-a luat viața.

Producătorul care a „reînviat” fata moartă ce avea să fie cea mai sărutată din istoria omenirii

Într-o zi, fiul de doi ani al lui Laerdal, Tore, aproape s-a înecat. Dacă tatăl său nu s-ar fi grăbit să intervină, trăgându-l pe băiatul firav din apă și forțând apa din căile respiratorii să iasă, lucrurile s-ar fi întâmplat cu totul altfel.

Așa că, atunci când un grup de anesteziști l-au abordat pe Laerdal și i-au spus că au nevoie de o păpușă pentru a demonstra o tehnică de resuscitare nou dezvoltată, o procedură cunoscută sub numele de CPR, au găsit un ascultător atent și receptiv.

Cu acești cercetători, în special medicul austriac Peter Safar, care a ajutat la lansarea metodei CPR, Laerdal s-a angajat într-un proiect de a face istorie: realizarea unui manechin în mărime naturală pe care oamenii să-l poată folosi pentru a practica tehnici de salvare a vieții.

Pentru un producător de jucării obișnuit să producă mașini în miniatură și păpuși pentru jocul copiilor, a fost o provocare să realizeze un manechin realist, funcțional, unul care să poată demonstra în mod fiabil complexitățile fizice ale resuscitarii cardiopulmonare.

În afară de problemele tehnice, ce fel de față i-ar da acestei păpuși uriașe? Atunci Laerdal și-a amintit un zâmbet ciudat și enigmatic. O mască senină pe care o văzuse atârnată pe perete la casa socrilor săi, fiind vorba, desigur, despre L’Inconnue.

Laerdal a păstrat numele păpușii sale Anne, dar i-a dat noului manechin chipul L’Inconnue, împreună cu un corp de dimensiuni mari , inclusiv un piept pliabil pentru practicarea compresiilor și buzele deschise pentru a simula resuscitarea gură la gură.

Laerdal a considerat că este important ca manechinul să fie o femeie, bănuind că bărbații din anii 1960 ar fi reticenți să practice RCP pe buzele unei păpuși masculine. Manechinului i s-a dat numele Resusci Anne, în timp ce în America era cunoscută ca CPR Annie.

De când a devenit disponibilă în anii 1960, Resusci Anne nu a fost singurul manechin CPR de pe piață, dar este considerată primul și cel mai de succes „simulator de pacient” vreodată, responsabil pentru a ajuta sute de milioane de oameni să învețe elementele de bază despre cum pentru a salva o viață cu CPR.

Acest număr incredibil, strâns în aproape 60 de ani de dăruire a vieții gură la gură, este motivul pentru care se spune adesea că Resusci Anne are cea mai sărutată față a oricui din istorie.

În mod ironic, cele mai multe dintre aceste salvări au fost rezultatul eventual al unor oameni care au îngenuncheat și s-au întâlnit față în față cu replica unei fete moarte necunoscute din Paris, o Jane Doe care a pierit cu mult înainte ca tehnica să o fi putut salva vreodată.

„Impactul acestui manechin a fost enorm. Este fața simulării în domeniul sănătății – așa cum a susținut inițial Laerdal”, spune specialistul în terapie intensivă pediatrică Marino Festa de la Spitalul de Copii din Westmead, Sydney.

Potrivit lui Festa, încorporarea de către Resusci Anne a trăsăturilor faciale asemănătoare cu viața a ajutat la creșterea realismului antrenamentului de resuscitare, făcând antrenamentul CPR mai intens și stresant atât pentru clinicieni, cât și pentru neprofesioniști.

Cu timpul, replica de resuscitare a devenit ea însăși faimoasă, separat de L’Inconnue și de tendințele trecute de la Parisul de la sfârșitul secolului al XIX-lea. Versurile „Annie, ești bine?” din melodia lui Michael Jackson „Smooth Criminal” provine de fapt din antrenamentul american CPR, în care studenții exersează să vorbească cu pacientul lor de plastic care nu răspunde, CPR Annie.

Necunoscuta din Sena transformata in manechin pentru practici medicale

Necunoscuta din Sena transformata în manechin pentru practici de resuscitare

Ipotezele prezentate de către sceptici

Astăzi, totuși, mulți se îndoiesc că trăsăturile impecabile ale măștii lui L’Inconnue ar fi putut veni vreodată de la o fată înecată, scepticii sugerând că fața unui cadavru, în special a unuia preluat dintr-un râu, ar fi deformată, umflată sau prezentând cicatrice.

Unii spun că masca pe care o cunoaștem ar fi fost luată în schimb dintr-un model viu care poza pentru un modelator, o față frumoasă care mai târziu a devenit cumva cuprinsă de legenda unei alte fete.

Pentru cei care au studiat în mod independent istoria lui L’Inconnue, cum ar fi pediatrul și educatorul Megan Phelps de la Școala de Medicină a Universității din Sydney, care a călătorit la Paris ca parte a cercetării sale, bogăția misterului este propria sa recompensă.

„Provocările de a afla mai multe despre povestea ei și impactul ei ca icoană culturală i-au dat și mai multă semnificație pentru mine. Ea a fost o figură enigmatică pentru mine și mi-au plăcut foarte mult călătoriile figurative și literale în care m-a purtat”, a spus Phelps pentru ScienceAlert.

Alții oferă un lanț alternativ de evenimente pentru cum a apărut celebra mască. Poate că fata moartă a fost într-adevăr baza inițială a măștii, dar trăsăturile au fost modelate în mod intenționat într-un chip mai plăcut din punct de vedere estetic după ce amprenta a fost luată, astfel încât să mascheze pata înecului și a morții.

S-ar putea să existe și o posibilitate hibridă undeva la mijloc: L’Inconnue a pozat pentru modelator când era în viață și abia mai târziu s-a înecat, moment în care masca a devenit faimoasă și o legendă a crescut în jurul ei. Toate aceste scenarii ipotetice au fost sugerate, dar probabil că nu vom ști niciodată singura poveste adevărată.

Se crede că rămășițele lui L’Inconnue au fost aruncate într-un mormânt nemarcat al săracului, iar dosarele poliției din epocă nu menționează această fată misterioasă. Dar, în timp ce mitul morbid oferă o poveste incontestabil intrigantă și fascinantă pe care o spunem mai departe, poate că nu mai contează cu adevărat dacă rezolvăm misterul.

Oricine i-a aparținut această față în secolul al XIX-lea, povestea supremă a lui L’Inconnue și Resusci Anne este ceva care transcende orice persoană: o față care a devenit o mască care a întruchipat un ideal de frumusețe pentru generații.

Abia atunci, a devenit ceva și mai mare: fața literală a unei tehnici de salvare care a împiedicat milioane de oameni să moară înainte de vremea lor. Acolo în calmul nemișcat al feței, ceva nedefinit, parcă ne atrage tot timpul la ea să o trezim, să o înviem, să o salvăm.