Codul Rutier din România, în vizorul Comisiei Europene: cum s-ar putea schimba regulile pentru șoferii români
Uniunea Europeană pregătește reguli noi pentru șoferi.
Tinerii vor putea lua carnetul de conducere mai repede, însă vor avea o perioadă de probă de doi ani, iar în primul an vor conduce doar însoțiți.
Anunțul a venit din partea comisarului european pentru Transporturi Adina Vălean. Potrivit directivei europene, tinerii vor putea susține examenul pentru obţinerea permisului la 17 ani, dar nu vor avea voie să conducă singuri până la vârsta majoratului.
Noua directivă va introduce și o perioadă de probă pentru șoferii tineri, de cel puțin 2 ani de la luarea examenului.
Dacă ne uităm la situația din România, statistica arată că avem de două ori mai multe victime din accidente rutiere decât media europeană, iar cele mai grave au fost provocate de tineri cu vârste cuprinse între 18 și 29 de ani.
Oficialii europeni vor să introducă și unele măsuri prin care să crească gradul de conștientizare a riscurilor în momentul în care ne urcăm la volan.
Sunt schimbări și în ceea ce privește permisele de conducere. Ar putea fi digitale, iar perioada de valabilitate va crește la 15 ani, în loc de 10, așa cum este acum. Iar aceste documente noi emise într-un stat membru vor fi recunoscute în întreaga Uniune. Acum sunt recunoscute doar permisele auto în format fizic.
Modificări importante
Aceste prevederi ar putea intra în vigoare la trei ani de la adoptarea directivei, a precizat comisarul pentru Transporturi Adina Vălean.
Pentru șoferii de peste 70 de ani, unele reguli însă sunt diferite. Ar putea fi nevoiți să își reînnoiască permisele la fiecare 5 ani. În acest fel, vor fi evaluați medical mai des, pentru a vedea dacă au probleme de sănătate și dacă sunt apți să conducă.
Iar pentru șoferii cu permise anulate în țara lor, Comisia Europeană propune interzicerea dreptului de a șofa în toate statele membre ale Uniunii Europene.
Oficialii au propus pentru noua lege, conform Timesofmalta.com, ca să:
- Existe o perioadă de probă de cel puțin doi ani pentru șoferii începători după ce au trecut testul și o regulă de toleranță zero în ceea ce privește conducerea sub influența alcoolului. Acest lucru este esențial, deoarece, chiar dacă șoferii tineri reprezintă doar 8% din totalul conducătorilor auto, în 2 din 5 coliziuni mortale este implicat un șofer sau un motociclist cu vârsta sub 30 de ani;
- existe permiterea ca tinerii să poată susține examenul și să înceapă să conducă însoțite de autoturisme și camioane de la vârsta de 17 ani, pentru a dobândi experiență de conducere;
- fie adaptarea formării și testării conducătorilor auto pentru a-i pregăti mai bine pe șoferi pentru prezența pe șosea a utilizatorilor vulnerabili. Acest lucru va contribui la îmbunătățirea siguranței pietonilor, a bicicliștilor, precum și a utilizatorilor de scutere și biciclete electrice, pe măsură ce Uniunea Europeană trece la o mobilitate urbană mai durabilă;
- existe o evaluare mai bine orientată a aptitudinilor medicale, ținând seama de progresele înregistrate în tratamentul medical pentru boli precum diabetul. Șoferii vor fi, de asemenea, încurajați să își actualizeze abilitățile și cunoștințele de conducere pentru a ține pasul cu evoluțiile tehnologice.