14 iun. 2023 | 12:13

Codul Rutier 2023 – s-a schimbat legea pentru șoferii din România: ce poți face cu permisul de conducere, era imposibil până acum

ACTUALITATE
Codul Rutier 2023 - s-a schimbat legea pentru șoferii din România: ce poți face cu permisul de conducere, era imposibil până acum

În România, ca în orice alt colț al planetei, există numeroase categorii de permise de conducere. Acestea au fost gândite pentru diferite tipuri de autoturisme, dar și alte vehicule. Ce nu te-ai aștepta să se întâmple este ca un permis categoria B să devină ”peste noapte” semnificativ mai capabil. Cu toate acestea, s-a întâmplat asta în noul Cod Rutier.

Șoferii din România cu permis de categoria B, conform unui nou proiect legislativ care a trecut de Camera Deputaților, vor putea să conducă, pe lângă autoturisme obișnuite, motociclete cu motorizare de 125 centimetri cubi, cu condiția ca acestea din urmă să aibă cutie de viteză automată.

Având în vedere potențialul dezastrul al acestei prevederi, Tibi Troia și Titi Aur, mari campioni ai României la sporturile cu motor au publicat un avertisment cât se poate de serios pe marginea modificării legislative. În opinia lor, faptul că șoferii vizați de modificare nu vor mai face face școala de șoferi pentru obținerea categoriei A pe permisul de conducere, va duce duce la creșterea numărului de accidente rutiere.

Cum se schimbă Codul Rutier din România

Noul proiect legislativ de modificare al Codului Rutier tocmai a trecut de Camera Deputaților cu vot de aprobare. Înainte să-și facă simțite efectele în piață, prevederea trebuie să fie fie promulgată de Președinte și publicată în Monitorul Oficial.

Noua prevedere permite posesorilor permiselor de conducere categoria B, care au cel puțin 24 de ani împliniți și o vechime a categoriei de cel puțin trei ani, să poată conduce motociclete de 125 cmc care au o putere maximă de 11kW (14.75 cai putere), cutie automată și dacă fac dovada absolvirii a ”10 ore de pregătire practică în cadrul unei unități autorizate de pregătire a conducătorilor de autovehicule”, conform Avocatnet.ro.

Argumentul principal al inițiativei detaliate mai sus a fost că facilitarea accesului la motociclete ușoare va asigura o mobilitate urbană sporită. Parlamentarii au atras atenția și asupra faptului că prevederi similare se regăsesc în legislația din Franța, Spania, Italia și alte țări occidentale.

”Inițiativa copiază legislația existentă deja în alte tări europene, dar cred că a fost făcută fără a ține cont de efectele pe care le-a avut în acele țări. Și, dacă vreți, se va întâmpla același lucru care se petrece în cazul trotinetelor… Până la efectul scontat, degajarea traficului, va fi plătit un preț de sânge. Spitalele sunt pline de victime ale accidentelor cauzate sau în care au fost implicate trotinete. Același lucru s-a întâmplat în Europa și cu șoferii cărora li s-a permis să conducă motociclete și la fel se va întâmpla și la noi. Nici nu mai pomenesc de diferențele dintre noi și alți europeni în ceea ce privește disciplina în trafic și educația rutieră”, a declarat pentru sursa citată Tiberiu Troia, fost multiplu campion național și internațional la motociclism viteză, respectiv instructor categoria A și B.

”Personal, cred că se va dovedi a fi o greșeală. În primul rând, pentru că o motocicletă de 125 cmc dezvoltă o viteză pe care o poate atinge și o motocicletă de cilindree mare, doar că nu la fel de repede. Să permiți cuiva care nu are nici un fel de cunoștințe legate de stabilitatea unui astfel de vehicul, de modul în care frânează, virează și așa mai departe, să îl folosească pe drumuri publice mi se pare un risc prea mare, raportat la potențiale beneficii. Nu cred că cineva, care poate că nici pe bicicletă nu știe să meargă, va putea controla o astfel de motocicletă. Ca să nu mai zic de adeverințele acelea… Păi uităm cum s-au luat permise la noi? Dar o adeverință? Avem peste 3000 de școli auto în țară, dintre care foarte multe sunt și moto… Ce să mai zic de bunul nostru simț? Vă dați seama că riscul ca o serie de inconștienți să meargă pe o astfel de motocicletă, să iasă în trafic și să provoace accidente, este de necalculat la momentul actual. Să nu uităm că nu vorbim de o jucărie, ci de un vehicul destul de puternic”, a explicat Titi Aur, fost multiplu campion național de raliu și profesor de conducere defensivă pentru Avocatnet.ro.

La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele