Codul Rutier 2023 – amendă de până la 3000 de lei pentru șoferii din România: ar putea fi cea mai mare de până acum în trafic
Codul Rutier 2023 vine la pachet cu numeroase modificări și adaptări în legislația din România, schimbări pe care trebuie să le învețe șoferii pentru a evita amenzi usturătoare pentru greșeli aparent banale.
În România, un fenomen mai comun decât ai crede este lovirea sau deteriorarea pasajelor existente pe drumurile publice din țara noastră. Neplăcerile sunt cauzate de nerespectarea gabaritului de liberă trecere, iar astfel de manifestări sunt sancționate cu cele mai mari amenzi care se pot aplica pentru nerespectarea Codului Rutier, mai ales în cazul persoanelor fizice. Ca referință, vorbim de amenzi de până la 2900 de lei. Aceeași amendă maxim ajunge și la șoferii care lovesc porțile de gabarit existente la trecerea șinelor de tren.
Ce spune Codul Rutier din România
Concret, Codul rutier stabilește că “lovirea și/ sau deteriorarea pasajelor superioare de pe drumurile publice, prin nerespectarea gabaritului de liberă trecere semnalizat corespunzător” reprezintă contravenție ce se sancționează cu amendă prevăzută în clasa a IV-a de sancțiuni. Dacă este pentru prima oară când afli de clasele de sancțiuni, cele din a IV-a sunt cele mai mari pentru persoane fizice și, conform Avocatnet.ro, variază între 1305 și 2900 de lei, de la 9 la 20 de puncte-amendă, în contextul în care valoarea unui punct de amendă a rămas neschimbată în 2023 la 145 de lei.
De aceleași sancțiuni vorbim și în cazul lovirii, deteriorării sau ocolirii porților de gabarit instalate înaintea trecerii la nivel cu calea ferată. Nu în ultimul rând, cei care-și modifică mașinile și astfel se modifică și dimensiunile exterioare ale mașinii, iar aceasta nu se mai încadrează în gabaritul de liberă trecere stabilit pentru anumite zone, pot fi amendați de polițiști și pentru modificări neomologate.
Partea cu omologarea se ”traduce” prin amenzi din clasa a III-a de sancțiuni, de la șase la opt puncte-amendă, cu valori între 870 și 1160 de lei. În final, este foarte important ca șoferii să își cunoască foarte bine mașina, să nu facă modificări neomologate la exteriorul ei și, mai ales, să fie atenți la marcajele de circulație.