Ce se întâmplă cu regulamentul Euro 7: Parlamentul European a decis cum va fi implementat
Producătorii de automobile au salutat decizia, care urmează unui vot similar de luna trecută al miniștrilor UE, care ar dilua propunerea inițială a Comisiei Europene. Un vot final ar putea avea loc la începutul anului viitor.
Versiune standard
Parlamentul European a susținut o versiune a standardelor de poluare Euro 7 care ar menține limitele actuale pentru autoturisme până în 2030, în urma unui vot de luna trecută al miniștrilor UE care ar dilua și propunerea inițială a Comisiei Europene.
Euro 7 ar înlocui actualele reglementări Euro 6 care reglementează emisiile de particule fine, monoxid de carbon și oxid de azot din țeava de evacuare, despre care experții în sănătate spun că contribuie la zeci de mii de decese pe an.
Citește și Euro 7: noua reglementare, o victorie pentru producătorii auto, de ce
Versiunea parlamentului, adoptată joi de Comisia de Mediu și așteptată să fie aprobată la 1 noiembrie, ar menține actualele standarde de emisii Euro 6 pentru autoturisme până la 1 iulie 2030, pentru mașini și camionete; și până la 1 iulie 2031, pentru autobuze și camioane. Propunerea inițială a Comisiei Europene, lansată în noiembrie 2022, fixase date de expirare în 2025 și, respectiv, 2027 pentru mașini și camioane și ar impune limite mai stricte ale poluanților pentru autoturisme și camionete.
Proiect controversat
Regulamentul a devenit un punct de aprindere pentru industria auto europeană, producătorii auto spunând că respectarea ar fi o distragere costisitoare de la obiectivul final al vehiculelor electrice cu baterii cu emisii zero. ACEA, grupul de lobby al producătorilor de automobile, a declarat că versiunea Parlamentului a fost o „îmbunătățire”, dar că trebuie făcută mai multă muncă.
Alte grupuri au cerut standarde Euro 7 mai stricte, inclusiv cele care reprezintă preocupări de mediu, furnizori, producători de convertoare catalitice și orașe europene. Ei spun că sunt necesare pentru a proteja sănătatea publică, mai ales că mașinile vândute acum vor fi încă pe drumuri decenii în unele cazuri.
Membrii Parlamentului au declarat că au luat în considerare ambele puncte de vedere.
„Am realizat cu succes un echilibru între obiectivele de mediu și interesele vitale ale producătorilor”, a declarat într-un comunicat Alexandr Vondra, un membru al parlamentului din Republica Cehă, care este raportor sau membru principal pentru Euro 7. „Ar fi contraproductiv să implementăm politici de mediu care dăunează atât industriei europene, cât și cetățenilor săi.”
Miniștrii naționali, acționând în calitate de Consiliu European, au votat în septembrie să susțină o versiune a Euro 7 care, în esență, ar menține poluanții autoturismelor la nivelul actual, impunând în același timp îmbunătățiri pentru camioanele grele și, pentru prima dată, va stabili limite ale emisiilor de particule de la frane si anvelope.
Italia, Franța, Republica Cehă și alte cinci state au făcut lobby în consiliu pentru a slăbi propunerea comisiei înainte de vot.
Parlamentul European, Comisia Europeană și Consiliul European vor începe un proces de reconciliere pentru a elabora o versiune finală, care ar putea fi votată la începutul anului viitor, au declarat oficialii Uniunii Europene.
Costul conformității este o problemă
Deoarece regulile guvernează omologarea de tip, fiecare mașină nouă și existentă de pe piață ar trebui recertificată – dar costul instalării noilor sisteme de control al emisiilor a fost un punct de controversă, producătorii auto spunând că ar putea adăuga mii de euro la prețul o mașină mică, în timp ce Comisia Europeană a stabilit această cifră la 300 de euro sau mai puțin.
ACEA, care reprezintă producătorii auto europeni, a declarat că versiunea Parlamentului „reflectă mai bine preocupările industriei” decât propunerea Comisiei.
Citește și Standardul Euro 7, din nou ”sub microscop”: Ce se întâmplă cu mașinile viitorului
„Votul Comitetului de Mediu este o îmbunătățire față de propunerea comisiei, dar este încă insuficient în aspecte cheie”, a declarat directorul ACEA, Sigrid de Vries, într-un comunicat. Grupul spune că cea mai bună modalitate de a reduce poluarea este înlocuirea vehiculelor mai vechi cu cele care sunt conforme cu Euro 6, mai degrabă decât să impună noi costuri pentru „beneficii suplimentare marginale”.
Criticile abundă
Transportation & Environment, un grup de mediu, a fost extrem de critic cu votul Parlamentului, declarând că este un „dezastru pentru sănătatea publică” care ar „permite industriei auto să spele verde mașinile ca „Euro 7 curat”, în timp ce încă rulează cu Euro 6 foarte poluant tehnologie.”
Citește și Toyota nu este de acord cu regulile Euro 7: de ce nu reprezintă o soluție pentru producătorii auto
Măsurile propuse Euro 7 includ, de asemenea, un pașaport de mediu pentru vehicule, care ar conține informații precum consumul de combustibil, starea bateriei, limitele de emisii și rezultatele inspecțiilor tehnice regulate.
În plus, cerințele pe durata de viață pentru conformitate pentru vehicule, motoare și sisteme de control al poluării ar fi extinse. Producătorii de automobile cu volum mic vor avea propriile reguli.