Cât valorează o mașină electrică second hand: Testele care îți arată ce preț merită un astfel de vehicul
Are loc o cursă pentru a certifica sănătatea și performanța bateriei la vehiculele electrice uzate, cu o mulțime de startup-uri care se luptă pentru a ajuta cumpărătorii să-și dea seama cât valorează cu adevărat un vehicul electric second-hand.
Cum testezi mașinile
Cu mașinile tradiționale cu motor cu combustie, kilometrajul și anii acumulați le pot spune rapid potențialilor cumpărători cât de mult ar trebui să plătească. Această formulă nu funcționează cu vehiculele electrice – a căror valoare depinde în mare măsură de autonomia de rulare a bateriei și capacitatea de a menține încărcarea.
Până de curând, nu exista nicio modalitate de a măsura starea de sănătate a bateriei, împiedicând vânzările de vehicule electrice uzate. Dar acest lucru se schimbă pe măsură ce companiile se grăbesc să extindă testele bateriilor EV – unele dintre ele durează doar câteva minute.
Citește și Mașinile electrice se vând din ce în ce mai bine: Ce arată datele
Unul dintre aceștia este Altelium, un startup din Marea Britanie care a dezvoltat un test și un certificat pentru starea de sănătate a bateriei EV, lansat în acest an la peste 7.000 de dealeri de mașini din SUA și peste 5.000 de dealeri din Marea Britanie, prin intermediul furnizorilor de servicii de dealeri, inclusiv Assurant și GardX.
„Dacă piața de mașini second-hand nu funcționează corect, piața de mașini noi nu funcționează corect și tranziția electrică nu va avea loc”, a declarat Alex Johns, manager de dezvoltare a afacerilor la Altelium, care spune că a primit interes de la alte piețe, inclusiv China. „Suntem într-o cursă de implementare”.
Aproape jumătate din valoarea unei mașini
O baterie reprezintă de obicei aproximativ 40% din prețul unui vehicul electric nou. Modul în care este tratată bateria este cheia. Încărcarea rapidă prea des a unui vehicul electric, încărcarea constantă atunci când bateria este aproape plină sau lăsarea acesteia pentru perioade lungi de timp complet încărcată poate degrada bateria mai rapid.
Startup-ul austriac Aviloo, care a dezvoltat un test pentru dealeri și persoane fizice, a descoperit că, după 100.000 de kilometri, starea bateriei EV poate varia cu până la 30%.
Un consumator care dorește un vehicul electric uzat cu 90% din autonomie atunci când este nou ar putea ajunge să cumpere unul cu doar 70% din cauza obiceiurilor proaste de încărcare ale proprietarului anterior – care ar putea reduce mii de euro din valoarea sa, a declarat Marcus Berger, CEO al Aviloo.
Citește și Industria auto europeană se confruntă cu probleme: Cum poate crește adopția de mașini electrice
„Cu un EV, kilometrajul și vârsta nu vă spun nimic”, a spus Berger. „Totul ține de baterie”.
Producătorii de automobile furnizează informații despre gama de vehicule electrice în interiorul vehiculelor despre care criticii spun că sunt adesea excesiv de roz, ceea ce face ca testele independente să fie vitale. Lipsa vizibilității a afectat piața vehiculelor electrice.
Potrivit startup-ului de urmărire a bateriilor EV Recurrent, prețurile vehiculelor electrice uzate din SUA în septembrie au scăzut cu 32% față de anul precedent, față de o scădere de 7% pentru modelele pe combustibili fosili.
Prețurile vehiculelor
Prețurile vehiculelor electrice uzate din Marea Britanie au scăzut cu 23% față de an în august, în timp ce cele ale modelelor pe combustibili fosili au crescut cu cel puțin 4%, potrivit AutoTrader, care a citat „preocupările consumatorilor cu privire la durata de viață a bateriei în vehiculele electrice uzate” drept motiv de îngrijorare.
Un război al prețurilor început de Tesla a afectat și prețurile vehiculelor electrice uzate.
Datele AutoTrader și Deutsche Automobil Treuhand arată că valorile reziduale pentru vehiculele electrice vechi de trei ani din Marea Britanie și Germania sunt cu peste 10 puncte procentuale mai mici decât echivalentele combustibililor fosili.
„Cunoașterea capacității acelei baterii (EV) va fi esențială”, a declarat Stephanie Valdez Streaty, director de cercetare și dezvoltare în mobilitate la Cox Automotive, cu sediul în Atlanta, care deține Manheim, cea mai mare casă de licitații de vehicule uzate din lume.
Driverama, o unitate a Aures Holdings axată pe vehicule electrice, care cumpără anual aproximativ 100.000 de mașini second hand în Germania pentru vânzare în Europa Centrală, folosește Aviloo pentru a elimina vehiculele electrice sub 80% din capacitatea bateriei sau cu defecte ale bateriei, a declarat CEO-ul Eldar Vagabov.
Produse fiabile
Pentru Michael Willvonseder, în vârstă de 38 de ani, un test independent al bateriei a fost esențial înainte de a cheltui 31.000 de euro (32.820 USD) pe o Tesla Model S din 2014 cu șapte locuri, cu 240.000 km.
Locuitorul din Wiener Neustadt, la sud de Viena, a folosit Aviloo și a constatat că bateria avea 90% din capacitatea sa inițială – cu o autonomie de 412 km față de 456 km când era nouă.
„Vreau o mașină care să fie fiabilă, nu gunoi, și am nevoie să reziste mult timp”, a spus Willvonseder.
Citește și Stellantis pregătește modele noi cu prețuri mici: 7 mașini sunt în lucru, când apar
Cursa pentru a evalua corect vehiculele electrice folosite devine urgentă din cauza afluxului de vehicule care se profilează.
În Europa, de exemplu, au fost vândute peste 1,2 milioane de mașini complet electrice noi în 2021 – și multe vor ajunge pe piața de ocazie în 2024, când contractele de închiriere le vor înceta.
Prețurile ar putea fi afectate
Dacă prețurile folosite rămân scăzute, acest lucru ar putea afecta prețurile noilor vehicule electrice.
„Aveți nevoie de o piață de mașini second-hand funcțională pentru ca reziduurile de pe mașinile noi să fie bune”, a spus Scott Case, CEO al Recurrent, cu sediul în Seattle, care a înscris 20.000 de proprietari de vehicule electrice pentru a urmări datele bateriei și lucrează, de asemenea, cu Black Book și dealerii.
Proprietarii care au grijă de bateriile lor ar putea câștiga o „primă potențială de mii de dolari” atunci când vând, a spus Case.
Citește și Mașinile electrice, o problemă pentru mulți: Câte locuri de muncă se pierd
Startup-urile se confruntă cu concurența din partea agenției germane de certificare TUV Rheinland, care operează în 60 de țări. A lansat Battery Quick Check – dezvoltat în comun cu startup-ul Twaice – în atelierele auto din Germania și se așteaptă să se lanseze pe alte piețe anul viitor.
„Oamenii vor doar riscuri mai mici”, atunci când cumpără un vehicul electric folosit, a spus directorul general al Battery Quick Check, Katharina Alamo Alonso.