Bateriile auto se schimbă radical: inovația care dă peste cap piața mașinilor electrice
Sodiul ar putea reprezenta un moment decisiv pentru tehnologia bateriilor.
Cu alte cuvinte, China urmează să lanseze vehicule electrice low-cost bazate pe celule pe bază de sodiu.
Producătorii de automobile care s-au confruntat cu prețuri vertiginoase pentru litiu și alte metale ale bateriilor anul trecut ar putea adopta din ce în ce mai mult celule pe bază de sodiu în viitor, contribuind la atenuarea tensiunilor asupra materiilor prime pe măsură ce vânzările de vehicule electrice cresc, potrivit BloombergNEF.
Într-o nouă analiză a tehnologiei, BloombergNEF a spus că se așteaptă ca sodiul să preia cota de piață de la cel mai ieftin, cel mai mic capăt al pieței auto din China și că până în 2035 ar putea înlocui aproximativ 272.000 de tone de cerere de litiu.
Se estimează că aceasta va reprezenta aproximativ 7% din piața totală în acel an. Dacă apar lipsuri prelungite de litiu, schimbarea ar putea fi mult mai agresivă, a spus BNEF în raportul publicat joi.
„Bateriile cu ioni de sodiu sunt o tehnologie alternativă care poate elibera o oarecare presiune asupra lanțului de aprovizionare complex și în creștere al litiului”, au spus analiștii BloombergNEF în raport. „Deși ponderea relativă a ionului de sodiu în cazul de bază poate părea mică, creșterea absolută este foarte semnificativă, ceea ce este o consecință a cât de repede crește întreaga piață.”
Atractia sodiului provine din abundența sa în săruri geme și saramură din întreaga lume, dar a fost în urmă cu alte metale ale bateriilor în ceea ce privește performanța. Lansarea de către China a vehiculelor electrice low-cost bazate pe celule pe bază de sodiu ar putea reprezenta un moment decisiv pentru tehnologie.
Deși comercializarea pe scară largă ar putea fi încă la câțiva ani distanță, promisiunea bateriilor pe bază de sodiu a stârnit discuții pe scară largă cu privire la faptul dacă acestea ar putea deveni suficient de populare pentru a ajuta la atenuarea penuriei de litiu, pe măsură ce continuă creșterea cererii pentru vehiculele electrice principale și high-end.
Un moment de cotitură
Într-un scenariu extrem, dacă minerii de litiu nu reușesc să țină pasul pe măsură ce consumul crește cu următoarea generație de baterii high-end, înlocuirea sodiului pe piața auto de masă ar putea reduce cererea totală de litiu cu 37%, echivalentul a 1,4 milioane de tone până în 2035. , a spus BNEF.
În timp ce aceasta ar putea implica o revizuire majoră a lanțului de aprovizionare, adoptarea pe scară largă a bateriilor cu litiu-fier-fosfat ieftine în ultimii câțiva ani oferă o ilustrare a cât de repede pot fi adoptate noile tehnologii pentru baterii ca răspuns la creșterea costurilor materiilor prime, acestea a spus.
„BNEF se așteaptă ca densitatea energetică a ionilor de sodiu în 2025 să fie comparabilă cu cea a LFP la începutul anilor 2020, când LFP a preluat o parte semnificativă din cererea globală de baterii.”
Având în vedere că atât oferta, cât și cererea de metale pentru baterii cresc într-un ritm vertiginos, prognozarea căii de creștere viitoare a industriei s-a dovedit a fi o activitate provocatoare și controversată.
Descoperirile tehnice atât în chimia bateriilor, cât și în tehnicile de extracție ar putea avea consecințe majore pe piață în următorii câțiva ani, făcându-i pe unii analiști să prognozeze raliuri mari, în timp ce alții – precum Goldman Sachs Group – spun că nu se vede un sfârșit pentru un recent scăderea prețurilor.
Deja, succesul potențial al bateriilor cu ioni de sodiu devine prea mare pentru a fi ignorat de consumatorii care vor trebui să decidă cine are dreptate.
„În viitor, refuz să cumpăr o singură bucată de cercetare de la orice companie de analiză a litiului care nu are o viziune rezonabilă și pragmatică asupra ionului de sodiu în prognoza lor pentru vehicule electrice”, a declarat George Heppel, șeful comercial BASF SE pentru metale pentru baterii. Twitter în aprilie, când CATL și-a anunțat primul acord pentru furnizarea de celule de sodiu unui producător de automobile chinez.
„În acest moment, acestea par să fie majoritatea”, a spus Heppel.