Băncile, luate în vizor de ANPC. Controale masive
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor începe la nivel național o campanie de control a băncilor, privind contractele de credit. Campania va fi împărțită în mai multe secțiuni, conform ANPC.
ANPC începe controalele la bănci
Instituția a anunțat că va începe verificarea contractelor de împrumut emise în perioada 2004-2010, până la intrarea în vigoare a Ordonanței de Urgență 50/2010. Apoi, în etapele ulterioare, vor fi verificate celelalte contracte de credit, făcute până în prezent.
„În ultima perioadă, au fost analizate deciziile instanţelor, în domeniu, inclusiv cea referitoare la practicile comerciale incorecte ale Raiffeisen Bank, menite a afecta interesele financiare ale consumatorilor (punerea în aplicare a Ordinul preşedintelui ANPC de remediere a efectului acestor practici, prin care au fost restituiţi celor aproximativ 10.800 de consumatori afectaţi peste 25 milioane de euro de către bancă), şi se ia în calcul posibilitatea identificării de abateri similare şi la alte instituţii financiar-bancare”, precizează ANPC.
Raiffeisen, luată în vizor
În privința Raiffeisen Bank, acțiunea s-a referit la restituirea sumelor recalculate în raport cu cele încasate cu titlu de dobânzi pentru persoanele care au luat credite în lei, euro și franci elvețieni în perioada 2006-2009.
Caracteristicile creditelor vizate au fost: o dobândă inițială fixă timp de un an, care în al doilea an a fost majorată de către bancă (în contract scria că dobânda devine revizuibilă în funcție de evoluția pieței financiare), credite active la data emiterii ordinului, credite în raport cu care nu există o hotărâre judecătorească prin care instanța s-a pronunțat privind dobânda.
„Astfel, actuala tematică naţională de control urmăreşte, în principal, verificarea modalităţii prin care băncile au realizat publicitatea contractelor de credit, cu cercetarea tuturor formelor de publicitate, a felului în care băncile au încheiat contractele de credit şi au acordat şi derulat creditele, cu respectarea prevederilor legale şi a celor specifice activităţii, a celei de informare privind riscurile specifice asociate contractelor de credit care pot conduce la afectarea posibilităţii de plată, a respectării prevederilor legale în cazul elementelor de cost ale creditului (dobânzi, comisioane etc.) şi a combaterii practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii, fără a se limita la acestea”, mai transmite ANPC.