Apare un nou rival pentru Tesla, Porsche și Lotus: când va fi lansat Caterham Project V
Cu transmisia electrică și acoperișul solid, Project V este o schimbare radicală pentru companie.
Producătorul britanic de mașini sport retro Caterham intenționează să lanseze un coupe complet electric, care speră că va oferi companiei un viitor viabil, deoarece interdicțiile viitoare asupra mașinilor cu motor cu combustie amenință modelul său principal, Caterham Seven.
Caterham prezintă conceptul cu trei locuri Project V la Goodwood Festival of Speed, alături de o versiune complet electrică a lui Seven.
Vehiculele ultra-ușoare Seven cu două locuri deschise de la Caterham, propulsate în principal de motoare Ford pe benzină, au un public puternic în rândul pasionaților de mașini sport. Sunt versiuni reproiectate ale roadster-ului Lotus Seven construit ultima dată de Lotus în 1973.
Cu transmisia electrică și acoperișul solid, Project V seamănă mai degrabă cu un coupe tradițional și, la fel, este o plecare radicală pentru companie. Urmează să fie pus în vânzare la sfârșitul lui 2025 sau începutul lui 2026.
„La un moment dat nu vom putea face un motor cu combustie Seven sau chiar unul cu un grup motopropulsor EV pe unele piețe”, a declarat Bob Laishley, CEO-ul Caterham Cars, pentru Automotive News Europe. „Trebuie să găsim ceva care să susțină brandul în continuare.”
Mașina de spectacol Project V a fost construită de Italdesign într-o colaborare despre care Caterham spune că semnalează seriozitatea proiectului.
Caterham, care a fost cumpărată de grupul de dealeri japonez VT Holdings în 2021, intenționează să vândă în jur de 2.000 de unități ale mașinii anual, mai mult decât triplul vânzărilor actuale ale lui Seven.
Mașina va fi dispnibilă la nivel global.
Caterham intenționează să-l omologeze în conformitate cu regulile normale din SUA, în loc să folosească regulile mai puțin stricte Show sau Display, a spus Laishley. Lucrările pentru adaptarea lui pentru SUA vor avea loc după ce mașina de serie va fi scoasă în vânzare.
Succesul nu este sigur, a avertizat Laishley. „Este un risc. Nu avem o coadă de oameni care să spună „fă altceva decât cei șapte”. Ba chiar dimpotrivă.”
Cu Project V, Caterham speră să atragă baza de clienți și un public mai larg, respectându-se cât mai aproape posibil de valorile de bază ale lui Seven, ale simplității ușoare, distractive de condus.
Mașina cântărește doar 1190 kg, datorită parțial unui șasiu din aluminiu și fibră de carbon. Infotainmentul se face prin oglindire pe smartphone.
Gamă electrică
Un acumulator de 55 de kilowați-oră alimentează un singur motor electric de 268 CP cuplat la șasiul din spate pentru a oferi un timp de accelerație de la 0 la 100 km/h de 4,5 secunde, potrivit companiei. Raza de acțiune a mașinii de serie este de așteptat să fie de 400 km.
VT Holdings a investit peste 100 de milioane de lire sterline pentru a ajuta Caterham să dezvolte o mașină care speră că va provoca în mod corespunzător rivalii, care includ viitoarele mașini sport electrice de la Lotus, Alpine și Porsche.
„Este o investiție semnificativă”, a spus Laishley. „Caterham nu a avut bani de investit. Vreodată.”
Versiunea de producție a Project V va costa de la 80.000 de lire sterline, substanțial mai mare decât prețul mediu de vânzare al gamei Caterham Seven, de 50.000 de lire sterline.
Caterham a încercat anterior fără succes să se îndepărteze de Seven, cel mai recent parteneriat cu unitatea Renault Alpine pentru a dezvolta în comun mașina care a devenit Alpine A110. Acordul s-a destramat în 2014, după ce Caterham nu a reușit să-și ridice partea din bani.
Înainte de aceasta, a încercat să reorganizeze modelul Seven ca un coupe numit 21 în 1994. Producția s-a oprit în 2000, după ce au fost construite doar 48 de mașini.
Interzicerea motoarelor cu ardere
Caterham se confruntă cu perspectiva de a opri vânzările de mașini cu motor cu combustie în 2030 în Regatul Unit, când guvernul intenționează să interzică vânzarea de mașini alimentate cu combustibili fosili, cu cinci ani înaintea unei interdicții similare în UE. Marea Britanie este cea mai mare piață a Caterham, reprezentând mai mult de jumătate din veniturile sale.
Compania a pierdut 408.845 de lire sterline în cele 15 luni până la sfârșitul lunii martie 2022, când a trecut la un nou exercițiu financiar. Compania a dat vina pe probleme de aprovizionare pentru pierdere.
Caterham speră să facă doar suficient pentru a omologa mașina în conformitate cu aprobarea europeană de tip pentru seria mici pentru producătorii de volum redus, fără a crește costurile sau a strica etosul său ușoară.
„Sună groaznic de spus, dar nu vom urmări ratingurile NCAP”, a spus Laishley, referindu-se la standardele europene privind accidentele în care producătorii de automobile își propun să obțină ratinguri ridicate. Standardele NCAP nu sunt obligatorii din punct de vedere juridic.
Actualul Caterham Seven a fost omologat conform regulilor europene de la începutul anilor 1990. „În mod ideal, asta am dori să facem [cu Proiectul V], dar nu putem”, a spus Laishley.
Compania și-a extins recent fabrica din orașul Caterham, la 30 km sud de Londra, care construiește Seven pentru a elimina comenzile restante, dar caută să producă mașina Project V în altă parte, fie în Marea Britanie, fie în Europa continentală.