Anunțul din noapte despre noile buletine cu cip, nu vei mai putea face asta: este obligatoriu, ce spune legea
Ministerul Afacerilor Interne a venit cu noi mențiuni în ceea ce privește noile cărți de identitate electronice, buletinele cu cip. În curând, nu vei mai putea să ieși din țară fără un astfel de document.
Ministerul Afacerilor Interne a depus în dezbatere publică un proiect cu privire la noile buletine ale românilor. În condiții ideale, proiectul ar urma să fie aprobat de guvern. Această nouă inițiativă vine în contextul în care, până la finalul acestui an, în fiecare colț al României vor fi emise cărți de identitate cu cip, electronice.
La ce ajută cărțile de identitate electronice, cât costă
Începând cu 2030, toți românii care vor să călătorească în interiorul Uniunii Europene fără pașaport, trebuie să aibă la ei cărți de identitate electronice. În varianta de testare, care a avut loc anul trecut în Cluj, costul noilor documente a fost de 67 de lei, dar acestea vor deveni gratuite pentru cetățeni. Potrivit noului proiect pus în dezbatere publică de Ministerul Afacerilor Interne (MAI), prețul urmează să fie suportat de stat. De fapt, în spatele acestui efort financiar se vor afla aproximativ 200 de milioane de euro bani europeni, finanțați prin PNRR.
Vizavi de schimbările la care se pot aștepta românii din noile documente, acestea vor avea o serie de informații noi. Noile buletine cu cip, de forma unui card de credit sau debit, vor avea în memoria electronică fotografia titularului, două amprente digitale, un certificat digital, pe lângă toate datele tipărite pe card. Este important de reținut că locul nașterii nu va mai fi trecut pe buletin. În schimb, va fi stocate pe cipul noului buletin. Nici adresa de domiciliu nu va mai fi inscripționată pe buletin, însă acest lucru nu se va schimba pentru buletinele simple. Din nou, adresa de domiciliu și cea de reședință vor fi stocate pe cip.
Ca un detaliu de fond, la depunerea cererii pentru eliberarea buletinului cu cip, nu va mai fi nevoie de prezentarea certificatelor de stare civilă.
„În vară ne pregătim să extindem la nivel național emiterea cărții electronice de identitate. Va fi un proces treptat, ne pregătim pentru București în vară pentru ca ulterior să extindem la nivelul marilor municipii și ulterior tuturor municipiilor, astfel încât până la 31 decembrie al acestui an să putem emite cărți de identitate electronice în orice punct în care emitem în prezent.
Actualul cadru normativ va permite oricărui cetățean să solicite preschimbarea actualului act de identitate cu unul nou, electronic. Bineînțeles că într-o primă etapă, la momentul deschiderii în acea localitate, în acel municipiu, îi vom prioritiza pe cei care au documentele expirate”, a explicat Cătălin Aurel Giulescu, chestor de poliție, la Antena 3.