22 sept. 2023 | 17:13

ANAF-ul și ITM-ul s-au pus pe controale: nu scapă nicio firmă din acest domeniu, angajații sunt luați și ei la bani mărunți

ACTUALITATE
ANAF-ul și ITM-ul s-au pus pe controale: nu scapă nicio firmă din acest domeniu, angajații sunt luați și ei la bani mărunți

Antifrauda și Inspecția Muncii au luat cu asalt firmele și angajații, demarând controale în masă la nivel național, pentru a-i descoperi pe aceia care nu respectă legislația în vigoare, ocolesc bugetul statului sau nu respectă normele în muncă.

Vizate de acest val de controale sunt firmele care activează în zona de transport alternativ și curierat cu mâncare. „Controalele Antifraudă nu vizează aplicațiile de transport alternativ sau curierat la cerere, ci firmele care lucrează prin intermediul acestor aplicații (…)”, conform Profit.ro.

Plouă cu amenzi de la ANAF și ITM. Oameni prinși muncind la negru

În urma verificărilor, oamenii legii au scos la lumină o serie îngrijorătoare de nereguli.

Cel mai periculos și îngrijorător lucru este că oamenii continuă să fie exploatați sau aleg să lucreze fără forme legale, deși acest statut le poate aduce pe moment ceva mai mulți bani în buzunar, însă pe termen lung le va încurca semnificativ viața. De exemplu, oamenii sunt complet neacoperiți în cazul în care apare un accident în muncă, nu beneficiază de protecție socială cum ar fi posibilitatea de a intra în șomaj, iar în caz de boală nimeni nu le decontează nici măcar o oră de spitalizare. Mai mult, pe termen lung, vorbim despre lipsa contributivității la bugetul de pensii, ceea ce înseamnă că nici măcar la bătrânețe nu-și vor primi drepturile pe munca prestată în acești ani.

În pofida acestor riscuri, oamenii legii descoperă că încă se practică la greu munca la negru, iar numărul orelor de lucru nefiscalizate este și el unul important.

„Analiza de risc derulată de Antifraudă a indicat, la domeniile de mai sus, existența a circa 30.000 de șoferi care rezultă din datele aplicațiilor de transport alternativ, dar nu apar și la firmele care lucrează cu aceste aplicații. Numărul șoferilor a căror muncă este fiscalizată se ridică la aproximativ 18.000, dar din analiză reiese existența a circa 48.000 de șoferi. Similar, la activitățile de curierat la cerere, în special cu produse alimentare, analiza de risc relevă milioane de ore lucrate dar nefiscalizate”, arată sursa citată.