ANAF cu talente de samsar: cum a pus instituția la vânzare mașini de lux cu kilometrajul dat înapoi
Situția incredibilă care a izbucnit recent la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a șocat opinia publică și a ridicat semne de întrebare serioase cu privire la transparența și corectitudinea proceselor de vânzare a bunurilor mobile ale debitorilor pentru recuperarea datoriilor restante, instituția având „apucături” de samsar.
ANAF a anunțat cu mândrie organizarea unei licitații pentru vânzarea mai multor bunuri mobile, printre care două autoturisme de lux, un microbuz și un buldoexcavator, toate deținute de o firmă din Dâmbovița. Prețurile de pornire pentru aceste bunuri variază între 150.000 și 300.000 de lei, o sumă semnificativă pentru orice potențial cumpărător.
Cu toate acestea, scandalul a izbucnit atunci când ziariștii de la publicația Puterea au efectuat o verificare a informațiilor furnizate de ANAF în anunțul licitației. Ceea ce au descoperit a fost uluitor. Mașinile scoase la vânzare prezentau discrepanțe semnificative între kilometrajul menționat în anunț și cel real.
Un exemplu elocvent este un BMW X6 din 2016, listat la un preț de peste 60.000 de euro (echivalentul a 256.681 de lei, la care se adaugă 19% TVA). În anunțul de vânzare, se specifica un kilometraj de doar 45.099 de kilometri, un număr care părea atractiv pentru posibilii cumpărători.
Cu toate acestea, realitatea era complet diferită. După o verificare a numărului de identificare al vehiculului pe site-ul Registrului Auto Român (RAR), s-a constatat că mașina avea în luna februarie a anului curent nu mai puțin de 146.308 de kilometri. Asta însemna că informațiile prezentate de ANAF erau eronate, iar cumpărătorii ar fi fost induși în eroare.
ANAF a luat conduita unui… samsar
Pentru a afla adevărul despre istoricul unui vehicul, este necesar să se consulte seria de identificare (VIN). Aceasta oferă informații esențiale despre mașină, cum ar fi înmatricularea, specificațiile motorului, standardul de emisii, kilometrii parcurși și multe altele. Cu doar câteva click-uri, oricine poate verifica istoricul unui vehicul pe site-ul rarom.ro, la secțiunea „Istoric vehicul”. Acest lucru arată că, în cazul licitației ANAF, informațiile corecte erau la îndemâna oricui, dar au fost trecute cu vederea.
Reprezentanții ANAF Titu, instituția care a scos la licitație aceste vehicule, au afirmat că „aceste vehicule rămân în proprietatea debitorului până la finalizarea licitației. Este obligat debitorul să ofere acces la ele și orice informații i se solicită. Prețul de vânzare este stabilit de un expert desemnat. Acesta verifică toate bunurile, le evaluează și stabilește valoarea lor. Este obligația lui să verifice toate detaliile care țin de starea tehnică a bunului sau de documente.” Cu toate acestea, pare că această verificare nu a fost suficient de riguroasă în ceea ce privește kilometrajul real al mașinilor scoase la licitație.
Situația a devenit și mai stranie atunci când s-a aflat că două dintre vehicule au fost examinate în 2023 la Registrul Auto Român (RAR), iar cel de-al treilea la o stație de verificare ITP. Toate aceste verificări au arătat corect kilometrii reali parcurși până la momentul respectiv, ceea ce ridică întrebarea de ce ANAF nu a folosit aceste informații corecte în anunțul licitației.
Această situație a creat o mare nedumerire în rândul publicului și a ridicat semne de întrebare cu privire la modul în care ANAF gestionează vânzarea bunurilor mobile și verificarea informațiilor furnizate de debitori. Este crucial ca astfel de procese să fie transparente și corecte, iar aceste dezvăluiri aruncă o umbră asupra practicilor instituției. ANAF ar trebui să-și revizuiască procedurile și să se asigure că toate informațiile furnizate în cadrul licitațiilor sunt corecte și verificate pentru a evita astfel de scandaluri în viitor.