Amenzi de până la 4.000 de lei pentru șoferii care modifică asta la mașină: este complet ilegal în România
Codul Rutier din România va suferi numeroase modificări în următoarea perioadă, iar unele dintre ele au fost deja adoptate de parlamentari, venind la pachet cu sancțiuni aspre și amenzi usturătoare pentru cei care încalcă legea.
În România, va deveni din ce în ce mai complicat să fraudezi cumpărătorul atunci când vinzi o mașină la mâna a doua. Viața samsarilor va deveni mai dificilă dacă și-ar dori să nu fie corecți cu potențialii clienți. Probleme lor pleacă de la introducerea certificatului RAR Auto-Pass, un certificat ce va avea pe numărul de kilometri adevărați ai mașinii ce urmează să fie vândută, dar și o evidență a evenimentelor rutiere majore în care a fost implicat autovehiculul respectiv.
Ce s-a schimbat pentru șoferii români care încalcă legea
Încă din 2021, a fost depus un proiect de legea în Parlament legat de sancțiuni mai aspre și amenzi usturătoare pentru românii care aduc modificări odometrului mașinii înainte de vânzare și ascund accidente grave. Inițiativa care a fost deja adoptată de senatori și urmează să se bucure de votul afirmativ din Camera Deputaților, pe lângă amenzi, va veni cu pedepse penale pentru fraudarea kilometrajului și netransmiterea către RAR a datelor prevăzute în noua legea.
Noile sancțiuni nu vizează însă doar șoferii care urmează să vândă o mașină, ci și producătorii sau dealerii de mașini, respectiv service-urile auto. Ideea de bază este ca RAR să înființeze și să actualizeze constant un registru electronic cu istoricul vehiculelor rutiere înmatriculate sau înregistrat în România, iar pe baza informațiilor din acea bază de date să elibereze în mod certificatul RAR Auto-Pass celor care vor să vândă un autoturism.
Printre amenzile incluse în noua legea se menționează între 20.000 și 50.000 de lei pentru manipularea odometrului și orice altă acțiunea care influențează numărul kilometrilor parcurși de o mașină care sunt afișați pe bord. Netransmiterea la RAR a informațiilor stabilite pentru a fi introduse în registrul electronic se sancționează într-o manieră similară. Între 10.000 și 30.000 de lei vor plăti producătorii de vehicule rutiere, importatorii sau distribuitorii care nu transmit la RAR informații legate de campaniile de rechemare în service a autovehiculelor.
Amenzi cuprinse între 1.000 și 2.000 de lei se vor aplica pentru transmiterea de informații eronate de către stațiile ITP și atelierele de reparații. Iar introducerea pe piață, punerea la dispoziție ori utilizarea de echipamente destinate manipulării odometrului se sancționează cu amenzi cuprinse între 3.000 și 4.000 de lei.