Amendă în trafic de 1.160 de lei, dacă mașina ta nu are geamurile ”lună”: capcana în care pică mulți șoferi, crezând că totul este limpede
Codul Rutier din România a suferit mai multe modificări importante în ultimul an și, din păcate, multe vizează sancțiuni suplimentare pentru șoferii care circulă pe drumurile publice. Un pic frustrant este că tot mai multe amenzi rămân la latitudinea polițiștilor mai mult sau mai puțin zeloși.
Cel mai bun exemplu de ”la latitudinea polițistului” este amenda pentru geamul murdar al mașinii, sub argumentul că-ți afectează vizibilitatea în trafic. Nu de alta, dar în lege nu există nicio distincție între o lunetă prăfuită și una plină de noroi. Agentul de circulație face diferența în funcție de, cel mai probabil, atitudinea șoferului în momentul în care a fost oprit în trafic.
Toți șoferii trebuie să știe amenda pentru mașina murdară
Codul Rutier 2023 a venit cu modificări care, până și pentru polițiști, sunt confuze. ”Avem în spate, aici, o maşină. Este cu un strat consistent de praf pe lunetă…Aici ar putea lăsa interpretabil. Dacă încurcă sau nu încurcă. Dacă obstrucţionează sau nu obstrucţionează vizibilitatea.”, a atras atenția un polițist în contextul noii prevederi.
”În mod normal da, se încadrează la articolul de lege, obstrucţionează vizibilitatea. Este acoperit? Este. Se încadrează la textul de lege? Se încadrează. Noi nu avem acea definiţie clară – „Cât de murdar să fie?””, a adăugat agentul.
Ca referință, polițiștii trebuie să decidă dacă mașina este atât de murdară încât afectează vizibilitatea și, dintr-un punct de vedere, expun alți șoferi din trafic la diverse pericole. Practic, în lege, așa se menționează, şoferii prinşi cu parbrizul, geamurile laterale sau luneta murdare riscă amenzi între 870 și 1.160 de lei, dacă murdăria afectează vizibilitatea.
Din păcate, mulți șoferi vor afla pe propria piele cât de murdar înseamnă prea murdar pentru un agent de circulație.
”Nu există un instrument de măsurare al mizeriei de pe geamuri. Se va uita poliţistul prin habitaclul maşinii ca să vadă vizibilitate prin geamurile laterale, lunetă sau parbriz.”, a explicat Cosmin Andreica, din partea sindicatului Europol.