O familie din Argeș a dat lovitura cu PATER. Afacerea care ne-a pus țuica pe harta mondială, 200 de lei sticla
Brandul românesc PATER înseamnă o tradiție de peste cinci generații. PATER înseamnă băuturi tradiționale născute din dragostea, devotamentul și munca unei familii românești. Am discutat cu Irina Mărășoiu, fondatoarea acestei afaceri românești, ca să aflăm mai multe despre cum a înființat-o, dar și despre cum rezistă un brand mic printre atâtea business-uri mari.
Tatăl Irinei a folosit cele mai frumoase și coapte fructe din livezile familiei, livezi situate pe coamele însorite ale dealurilor din Bogați, județul Argeș. Fructele, mângâiate de soare și binecuvântate de sol, sunt îngrijite cu cea mai mare atenție și în cel mai natural și sănătos mod posibil. De tot ce ține de PATER, producție, îmbuteliere, etichetare și vânzare, se ocupă familia Mărășoiu.
Încă un lucru special și care denotă originalitate este designul sticlelor PATER, care este bazat pe povestea familiei și pe conceptul de natură, tradiție și artizanal. Copacul de pe etichetă reprezintă un arbore genealogic, cu un trunchi în forma structurii ADN. Conține inițialele bărbaților din familie, cei care au produs, produc și vor produce distilatele PATER. Coroana copacului este redată cu foiță de cupru, un omagiu adus cazanului de cupru folosit, alambicul tradițional românesc.
Playtech: Spune-ne despre brandul PATER – cum a luat naștere, care e deviza voastră, ce aveți special.
Irina Mărășoiu: “O poveste scrisă cu trudă și cu mult drag de familia noastră. O rețetă transmisă din tată în fiu de-a lungul a 5 generații. Tradiție. Dragoste. Devotament. Familie. Asta înseamnă PATER”
Am ales să încep acest interviu cu textul de pe eticheta noastră, pentru că el exprimă cel mai bine ce înseamnă PATER și scoate în evidență valoarea sentimentală pe care o au produsele noastre pentru noi.
PATER a luat naștere din pasiune și din dorința de a putea să scoatem în față cu mândrie băuturi tradiționale românești. Să scăpăm de sintagma PET-urilor, a produselor vândute la negru, a lipsei de respect pentru un produs tradițional românesc care ar putea să ne fie lejer un ambasador de țară.
Noi ne considerăm unici prin faptul că majoritatea sortimentelor noastre sunt distilate o singură dată, apoi prin faptul că nu filtrăm produsele și producem în mare parte din propriile fructe (iar asta este sigur o raritate). Ne deosebim și prin designul produsului nostru care a dus Țuica și Distilatele Românești la un alt nivel, premium, câștigând la nivel internațional o serie de premii.
Playtech: Care sunt băuturile tari pe care le faceți și prin ce se deosebesc de celelalte de pe piață?
Irina Mărășoiu: În momentul acesta avem opt sortimente în portofoliul PATER și sunt în lucru și în curs de “lansare” încă patru alte arome. Avem de la clasica Țuică (de prune) și Palincă de Prune la Rachiuri din Pere, Gutui, Mure, Struguri și două tipuri de lichior, clasica Vișinată și o Murată. Cele noi vor fi o surpriză.
După cum spuneam și mai sus, ne considerăm unici prin faptul că distilăm o singură dată propriile fructe sau fructe atent alese de tata (care este inginer horticol) de la producători mici din zonă. Distilăm, practic, la prima mână și trecem prin tot procesul, de la fermentare, unde apar prima dată aromele, la distilarea artizanală, maturarea în butoaie sau nu, îmbutelierea, etichetarea și vânzarea distilatelor. Este un întreg lanț de producție pe care îl facem noi, împreună, ca o familie.
Playtech: Cât de greu a fost să ajungeți în meniurile barurilor sau restaurantelor din țară?
Irina Mărășoiu: PATER a apărut pe piață în decembrie 2017 și, pe lângă listarea în magazine a produselor, am dus o luptă constantă de “educare” a consumatorului și de convingere că un distilat tradițional românesc poate fi la fel sau chiar mai bun decât distilatele internaționale. Și noi avem produse premium și acestea merită consumate.
Listarea în restaurante a venit natural datorită specificului locațiilor în care suntem prezenți – locațiile care au chefi tineri, pasionați și care doresc să ofere o experiență autentică celor care le calcă pragul și care privesc băuturile din meniu ca o piesă finală de puzzle menită să completeze perfect preparatele lor și care, în același timp, respectă ingredientele și produsele românești.
Playtech: Cum e să fii un mic producător de băuturi alcoolice într-o piață dominată de branduri internaționale mari? Care sunt atuurile PATER?
Irina Mărășoiu: Fix așa. Te simți un mic producător înconjurat de branduri foarte mari de băuturi alcoolice internaționale, poate unii cu propriile branduri de băuturi tradiționale. Dar ce ne face mici este și ceea ce ne face mari. Putem să garantăm calitatea distilatelor noastre printr-o producție limitată, să ne jucăm cu sortimente și loturi mici de produse, putem chiar să reinventăm unele produse. Suntem total diferiți de ceilalți și acesta este unul dintre atuuri, primul fiind acela că avem băuturi foarte bune și gustoase.
De asemenea, ca răsplată pentru munca și pasiunea noastră, ne putem mândri cu câteva premii care ne situează pe harta mondială a acestei industrii:
- Spirits Artwork And Bottle Design Gold 2018 for PATER la IWSC Design & Media Awards 2018
- Medalie de AUR pentru PATER Rachiu de Struguri la Spirits Selection by Concours Mondial de Bruxelles
- PATER Țuică de Prune, medalia de ARGINT la „Spirits Selection”
- PATER Rachiu de Mure, medalia de ARGINT la „Spirits Selection”.
Playtech: Cum vezi antreprenoriatul în România în 2023, mai ales pentru o femeie, într-o lume a distilatelor guvernată de obicei de bărbați? Ți-a fost mai dificil să gestionezi afacerea din acest punct de vedere?
Irina Mărășoiu: Să spunem că nu a fost un dezavantaj ca o femeie să promoveze și să iasă în fața unui brand de băuturi alcoolice. Cu siguranță a ajutat faptul că sunt direct implicată în producție și că sunt cel mai mare fan al produselor noastre. Am noroc să vând ceva ce îmi place.
Din fericire, nu sunt singură în această poveste, suntem o familie de antreprenori și facem totul împreună.
Playtech: Ce părere ai despre proiectele legislative ale guvernului pe marginea impozitării distilatelor, cum crezi că va afecta acest lucru industria din România?
Irina Mărășoiu: Diferența de preț între un distilat produs în conformitate cu legea și distilatele care încă se găsesc “la negru” este din ce în ce mai mare. Cred că ar trebui încurajată producția de băuturi în legalitate, în condiții controlate și cu buletin de analize care să facă dovada siguranței consumului lor, însă nu văd în viitorul apropiat măsuri care să încurajeze și să susțină acest lucru.
Playtech: Care e profilul clientului PATER?
Irina Mărășoiu: Profilul clientului PATER este unul destul de variat. De-a lungul anilor ni s-a dovedit constant că PATER place oricui este dispus să îl încerce. Avem o clientelă educată, atât bărbați cât și femei, de toate vârstele, care consumă produse sănătoase, naturale, care ies în locațiile partenere și apreciază autenticul și produsele locale.
Playtech: Ce planuri de viitor ai cu acest brand de succes, unde vrei să-l duci mai departe?
Irina Mărășoiu: Urmează să inaugurăm noua distilerie, unde vom oferi clienților și partenerilor noștri o experiență completă, aducându-i și mai aproape de familia noastră. În paralel, vom fi mai prezenți în țară cu degustări și evenimente, pentru că ne dorim să ajungem și la cei care nu ne știu încă.
În plus, vom lansa cele patru arome noi de care vă povesteam mai sus și avem deja în plan alte câteva.