Aeroportul de la Brașov, o gaură neagră pentru operatori. Cum a generat pierderi de 2,6 milioane de euro
Aeroportul de la Brașov s-a deschis pe 15 iunie 2023, iar puțin peste trei luni au fost suficiente pentru a confirma că ilustrează un model de business dezastruos care va face o treabă grozavă în a aliena alți operatori care l-ar face cu adevărat util pentru locuitorii din județ și în afara lui.
Majoritatea plângerilor legate de Aeroportul de la Brașov, atât din partea operatorilor aerieni, cât și a clienților, pleacă de la programul redus de doar 12 ore pe zi. Conform unui comunicat emis de Dan Air pe marginea subiectului, programul limitat face acest aeroport nefezabil și neprofitabil pentru operatorii aerieni. În mod oficial, programul limitat este provocat de lipsa controlorilor de trafic aerian ROMATSA. Aceștia nu sunt suficienți pentru a asigura serviciile necesare pentru ca aeroportul Brașov să poată funcționa 24 de ore din 24 și 7 zile din 7.
Aeroportul de la Brașov, pierderi de 2,6 milioane de euro în doar câteva luni
Conform datelor Dan Air, principalul operator aerian care oferă zboruri de pe aeroportul de la Brașov și către această destinație din Transilvania, compania a suferit pierderi de 2,6 milioane de euro „pentru a menține în viață visul brașovenilor de a zbura de la ei de acasă”, scrie Agerpres.
„La momentul de față, dacă se va continua în aceeași direcție, fără a fi luate niciun fel de măsuri, este garantat că acest obiectiv se va închide, iar investiția de peste 140.000.000 euro cât și investițiile operatorilor privați vor fi trecute în lunga listă de proiecte eșuate pe care România le are la activ”, se menționează în comunicat.
După cum s-a întâmplat de mai multe ori în trecut, operatorul aerian a readus aminte că atât Dan Air, cât și alții, „s-au văzut nevoiți ca să aterizeze la alte aeroporturi deoarece aeroportul Brașov se închide conform programului de lucru”.
„Modalitatea prin care s-a decis alocarea turnului virtual la Arad în detrimentul Bucureștiului (unde ar fi fost controlori suficienți pentru a putea operaționaliza aeroportul Brașov 24/7) rămâne în continuare o enigmă pentru industria aviatică. Ca un alt paradox, aeroportul internațional Arad care are în medie lunar doar 20 de pasageri este deschis non-stop în comparație cu aeroportul Brașov care are un trafic de peste 10.000 pasageri. S-au făcut foarte multe greșeli în faza de management de proiect și nu s-a avut în vedere potențialul evident al aeroportului Brașov, ba mai mult, structurarea organelor de control din zona Brașovului a fost complicată în mod nenecesar, fapt care a condus ca foarte puțini controlori de trafic să se poată califica pentru a deservi aeroportul Brașov”, precizează reprezentanții operatorului aerian.
Problemele sunt doar la început. Sezonul rece va face și mai nefolosibil aeroportul brașovean. „Sistemul automat de aterizare (ILS) al pistei din Brașov este la momentul de față aprobat pentru CAT I, unde este necesară o vizibilitate minimă de 550 m pentru ca apropierile în vederea aterizării să poată fi inițiate. Această vizibilitate este rar întâlnită în perioada de iarnă în zona de depresiune a Brașovului, mai ales la orele dimineții. Totuși aeroportul Brașov are cele mai noi echipamente ceea ce au capabilitatea de a permite aterizări de categorii mult mai permisive, însă acestea nu au fost încă autorizate fiind astfel un real pericol în a restrânge și mai mult programul de funcționare al aeroportului.”, motivează reprezentanții operatorului aerian.
„Dan Air a publicat programul de iarnă unde sunt evidențiate zboruri în afara orelor de program actuale ale aeroportului întrucât programul propus este singura variantă prin care Aeroportul Brașov se poate autofinanța, de aceea am alocat și a doua aeronava pentru operarea de pe Aeroportul Brașov, pentru a ne asigura că acest aeroport va rămâne viabil. Fără cooperarea autorităților și fără implementarea unor soluții simple care sunt propuse de către Dan Air se conturează un viitor sumbru pentru cel mai nou aeroport din România”, se mai precizează în documentul citat de Profit.ro.