Acte necesare pentru succesiune în 2023: înainte să împarți averea, strângi acest dosar
Oricât de mult ne-am dori ca familia să ne fie aproape pentru totdeauna, vine un moment în care trebuie să ne despărțim de cei dragi, de mama, tatăl sau bunicii noștri. Așa este firescul lucrurilor și va fi întotdeauna, deși e extrem de dureros, însă dincolo de dramă, trebuie să ne ocupăm și de lucrurile mai pământești, cum ar fi succesiunea.
Pentru persoane nefamiliarizate cu termenii de specialitate, vom da întâi definiția succesiunii, urmând să punctăm cele mai importante aspecte pe care moștenitorii unei persoane decedate ar trebui să le cunoască, precum și lista de documente necesare în vederea dezbaterii succesiunii.
Prin urmare, succesiunea după decesul unei persoane reprezintă o procedură legală, reglementată de prevederile Codului civil, prin care bunurile mobile sau imobile ale unei persoane ce a încetat din viață intră în posesia unuia sau mai multor moștenitori, după caz.
Conform legislației în materie, succesiunea se deferă sau prin lege, sau după voinţa omului, prin testament.
Cu alte cuvinte, omul poate dispune încă din timpul vieții asupra bunurilor personale și poate decide unde să ajungă acestea după ce va trece în neființă. În cazul în care nu se întocmește un testament valabil încă din timpul vieții, odată cu apariția decesului moștenitorii sau cei ce cred că au acest drept trebuie să dezbată moștenirea, adică ceea ce lasă defunctul în urma sa.
Ce acte îți trebuie ca să împarți averea unei rude cu alți moștenitori
„Pentru deschiderea procedurii succesorale trebuie să se depună următoarele acte la Biroul de Stare Civilă din localitatea de domiciliu a persoanei care a încetat din viață:
-Cerere tip;
-Certificat de deces (în original) al persoanei pentru care se face succesiunea;
-Certificat de atestare fiscală (în original), pe numele persoanei care a încetat din viață, eliberat de Direcția de Taxe și Impozite Locale (certificatul atestă că nu există datorii la bugetul local);
-Certificat de atestare fiscală (în original), pe numele persoanei care a încetat din viață, eliberat de ANAF (certificatul atestă că nu există datorii la bugetul de stat);
-Certificat de naștere și căsătorie pentru soțul supraviețuitor, după caz;
-Certificat de naștere și de căsătorie, după caz, dar și alte acte de identitate pentru moștenitori;
-Acte de proprietate pentru bunurile lăsate moștenire;
-Testament, după caz”, conform bundeangajat.olx.ro.