29 aug. 2023 | 19:25

Mașinile electrice câștigă tot mai mult teren: ce se întâmplă cu industria auto

ACTUALITATE
Mașinile electrice câștigă tot mai mult teren: ce se întâmplă cu industria auto

Canada, Australia, Spania, Thailanda și Ungaria sunt cele mai recente piețe care au depășit un prag de adoptare de 5%.

A convinge pe toată lumea să adopte o nouă tehnologie poate fi dificil la început. Umilul cuptor cu microunde, de exemplu, a avut nevoie de două decenii de vânzări călduțe pentru a ajunge la doar o zecime din gospodăriile din SUA. Dar apoi au venit anii 1980, iar cuptorul cu microunde s-a răspândit în aproape fiecare bucătărie.

Acea parte rapidă a curbei de adoptare a tehnologiei are loc acum cu vehiculele electrice, potrivit unei analize Bloomberg Green a ratelor de adoptare din întreaga lume.

Când această analiză a fost finalizată pentru prima dată în urmă cu un an, 19 țări trecuseră de ceea ce a devenit un punct critic de vârf pentru vehiculele electrice: 5% din vânzările de mașini noi alimentate numai de electricitate.

Acest prag semnalează începutul adoptării în masă, când preferințele tehnologice se răstoarnă rapid. De atunci, încă cinci țări au făcut saltul.

Nou-veniții – Canada, Australia, Spania, Thailanda și Ungaria – se alătură unei cohorte care include, de asemenea, SUA, China și cea mai mare parte a Europei de Vest.

Traiectoria stabilită de acești primi clienți arată cum vehiculele electrice pot crește de la 5% la 25% din mașinile noi în doar patru ani.

De ce 5% este atât de important

Cele mai de succes tehnologii noi – televizoare, telefoane mobile, becuri LED – urmează o curbă de adoptare în formă de S.

Vânzările se mișcă încet în faza de adoptare timpurie, apoi rapid odată ce lucrurile devin mainstream.

În cazul vehiculelor complet electrice, 5 la sută pare să fie punctul de inflexiune. Timpul necesar pentru a ajunge la acest nivel variază foarte mult în funcție de țară, dar odată ce provocările universale ale costurilor mașinii, disponibilitatea încărcătoarelor și scepticismul șoferilor sunt rezolvate pentru puțini, masele urmează în curând.

În S.U.A., punctul de vârf al vehiculelor electrice nu a ajuns până la sfârșitul anului 2021 – relativ târziu pentru o țară cu puterea sa de cheltuieli. Au existat motive pentru acea întârziere.

Americanii petrec mai mult timp în mașinile lor decât orice altă populație, iar șoferii au cerut distanțe mai mari decât ofereau primele modele.
Camionetele și SUV-urile mari, care reprezintă mai mult de jumătate din piața din SUA, au fost, de asemenea, lente să se electrifice din cauza nevoilor lor masive de baterii.

Astăzi, vânzările de vehicule electrice din S.U.A. cresc rapid – cu 42% în al doilea trimestru comparativ cu aceeași perioadă de un an în urmă – dar nu s-au egalat cu traiectoria explozivă a altor țări care au trecut.

Acest lucru s-ar putea schimba pe măsură ce Tesla, cel mai mare producător de vehicule electrice din lume, se pregătește să-și lanseze pickup-ul Cybertruck și pe măsură ce concurenții lansează vehicule electrice sub unele dintre cele mai emblematice mărci americane: Chevy Blazer și Silverado, Ford Explorer și F-150, Jeep Wrangler și Ram 1500, pentru a numi câteva.

Un punct de cotitură ar putea fi la orizont pentru India, a treia cea mai mare piață auto după China și SUA.

Vehiculele electrice au reprezentat 3% din vânzările de mașini noi din țară în ultimul trimestru, după ce s-au dublat în doar șase luni.

Producătorii auto din India au investit masiv în electrificare, iar CEO-ul Tesla, Elon Musk, sa întâlnit cu prim-ministrul indian Narendra Modi în iunie. Musk a spus că plănuiește să intre pe piață „cât mai curând posibil uman”.

Țările care depășesc punctul de vârf au înregistrat rate rapide de adoptare, cu o creștere medie a vânzărilor de 55% în ultimul trimestru, comparativ cu aceeași perioadă a anului în urmă.

Ca și în cazul oricărei tehnologii noi, ratele de creștere vor încetini în cele din urmă pe măsură ce o piață se apropie de saturație – vârful curbei S de adoptare.

Întotdeauna vor exista rețineri.

În Norvegia, pionierul mondial al vehiculelor electrice, creșterea pare să încetinească după ce a ajuns la 80% din vehiculele noi.

Este tranziția globală la vehiculele electrice inevitabilă?

Până acum, 90% din vânzările de vehicule electrice din lume au venit din SUA, China și Europa. Asta înseamnă că țările responsabile pentru aproximativ o treime din vânzările de mașini la nivel global nu au trecut încă pragul de cotitură.

Doar patru dintre cele mai populate 20 de țări au făcut trecerea. Chiar dacă cercurile cererii continuă să se lărgească, nu este sigur dacă minerii vor fi capabili să țină pasul pentru materialele critice ale bateriilor.

Cu toate acestea, vânzările globale de noi motoare cu ardere internă au atins vârful în 2017, iar creșterea netă a vânzărilor de mașini este acum determinată în întregime de vehiculele electrice.
Aceasta este o tendință pe care prognozele BloombergNEF sugerează că va continua până când automobilul pe benzină va deveni o curiozitate a muzeului – indiferent dacă asta durează încă un deceniu sau cinci.

Adoptarea tehnologiei de prognoză este o afacere perfidă. Chiar și cele mai atente perspective pot fi înlăturate de întreruperi ale lanțului de aprovizionare, schimbări economice, politică, falimente și cultura populară.

Avantajul abordării punctului de cotitură este că dezvăluie o serie de curbe de adoptare despre care se știe cel puțin a fi posibile – pentru că au avut loc deja.

Aplicând cadrul întregii planete, punctul de vârf al EV a fost depășit în 2021. Dacă tendințele sunt valabile, restul acestui deceniu va fi amintit pentru că a făcut pentru mașinile electrice ceea ce au făcut anii 1980 pentru cuptorul cu microunde.