02 nov. 2022 | 10:27

Volvo continuă să inoveze: de ce EX90 este o mașină diferită

ACTUALITATE
Volvo continuă să inoveze: de ce EX90 este o mașină diferită

Volvo a dezvoltat o husă cu profil redus pentru modulul lidar montat pe acoperiș pe crossoverului electric EX90 pentru a reduce rezistența.

Crossover-ul electric EX90 de generație următoare de la Volvo va introduce tehnologia lidar care acoperă vehiculul într-un „scut invizibil de siguranță”.

Lidar este o metodă de teledetecție care utilizează impulsuri de lumină laser pentru a reda imagini precise ale mediului din jurul vehiculului.

În timp ce producătorii de automobile încorporează de obicei senzori de siguranță în grila vehiculului sau fascia frontală, Volvo a poziționat unitatea lidar pe linia acoperișului EX90. Dintr-un motiv bun.

Șeful de design exterior Volvo Cars, T. Jon Mayer, descrie unitatea lidar ca fiind ochii vehiculului.

Plasarea senzorului lidar în grilă ar fi ca și cum ai avea „ochii în genunchi”, limitând vederea la vehiculul din față, a spus Mayer.

„Dar dacă o pui sus, poți vedea deasupra acelei mașini și mai departe”, a spus el.

Volvo a spus că lidar-ul EX90, de la Luminar, poate detecta pietonii la o distanță de până la 820 de metri, chiar și la viteze ridicate.

Designerii au luat în considerare integrarea lidarului sub parbriz, dar au descoperit că acest lucru ar compromite eficiența senzorului.

„Avem o vedere largă de 100 de grade pe lidar care scanează mereu ceea ce este în față”, a spus Mayer. „Trebuie să integrăm chestia asta în poziția optimă, care este pe acoperiș”.

Dincolo de detectarea timpurie, suportul de acoperiș protejează, de asemenea, senzorul sensibil și costisitor de deteriorarea în cazul unei coliziuni sau de resturile rutiere.

O performanță a ingineriei

Dar, în timp ce poziționarea modulului lidar pe linia acoperișului EX90s maximizează performanța, unitatea în formă de box întrerupe și fluxul de aer în jurul vehiculului și creează rezistență.

Un coeficient de rezistență aerodinamic scăzut, sau Cd, este esențial pentru ca vehiculele electrice să își extindă autonomia de rulare.

Designerii Volvo au dezvoltat o husă cu profil redus, în formă de lacrimă, pentru lidar, pentru a reduce rezistența.

Mayer a spus că husa rotunjește marginile lidarului și se îngustează spre spate, astfel încât aerul curge în jurul părților laterale și peste modul.

„Este vorba despre ca aerul să se atașeze perfect de mașină, ca și cum lidarul nici măcar nu ar fi acolo”, a spus el. „Există un impact foarte mic din punct de vedere aerodinamic”.

Designul frontal al modelului EX90 este „inspirat de capacitatea unei bărci cu pânze de a forfeca valurile”, a spus Mayer.

„Dar este, de asemenea, mai rotund în ansamblu, ceea ce permite aerului să circule în jurul mașinii mai eficient”, a menționat el.

Modificările de design, împreună cu geamurile și mânerele ușilor, ajută EX90 să atingă un coeficient de rezistență de 0,29. În comparație, crossover-ul electric Model X Plaid cu trei rânduri de la Tesla are un coeficient de rezistență de 0,24.

EX90 este cea mai mare lansare de produs Volvo complet nou de la sosirea lui XC40 în 2017.

Crossover-ul, care va fi dezvăluit pe 9 noiembrie la Stockholm, Suedia, este în avangarda unui val de modele noi care vor transforma Volvo într-un brand complet electric până în 2030.

Livrările europene ale EX90 ar trebui să înceapă la sfârșitul anului 2023 până la începutul lui 2024.