Valul scumpirilor nu s-a încheiat în România: avertismentul experților, al oamenilor de afaceri

Valul scumpirilor nu s-a încheiat în România: avertismentul experților, al oamenilor de afaceri

Nu mai puțin de 92% dintre antreprenorii românii sunt convinși că ne vom confrunta în continuare cu scumpiri în România, atât pentru produse cât și pentru servicii. Traiul românilor se va complica semnificativ în perioada imediat următoare.

Consiliul Național al IMM-urilor din România a publicat o analiză referitoare la prognoza pentru următoarea perioadă din piața de servicii și producție. În acest scop, au fost intervievați mai mulți antreprenori, iar consensul este îngrijorător. Nu mai puțin de 92,5% dintre ei anticipează scumpiri ale produselor și serviciilor din portofoliu. Dintre aceștia, mai mult de trei sferturi estimează o creștere între 10 și 30% a prețurilor.

Cu cât vor mai crește prețurile în România

Dintre antreprenorii români, aproximativ 77,1% estimează creșteri între 10 și 30%, în timp ce aproximativ 14,3% sunt de părere că scumpirile care urmează vor fi de sub 10%. Partea bună, dacă preferi să vezi jumătatea plină a paharului, este că aproape jumătate dintre cei chestionați (47,5%) au răspuns afirmativ când au fost întrebați dacă au posibilitatea creșterii salariul minim al angajaților cu cei 200 de lei neimpozabili.

„La întrebarea: ‘Care este motivul pentru care nu veţi creşte salariul angajaţilor dvs. încadraţi cu salariul minim’, antreprenorii au răspuns: Cheltuieli mari cu combustibilul/energia/gazul – 52,5%; Menţinerea competitivităţii în cadrul unor contracte semnate – 45%; Creşteri salariale acordate anterior – 27,5%; Cheltuieli mari cu materia primă – 15%.”, mai atrag atenția autori sondajului.

În ceea ce privește planurile de viitor, pe termen scurt și mediu, 70% dintre antreprenori și-au propus să mențină nivelul activității și al angajaților la nivelul actual. În același timp, 25% au în vedere planuri de dezvoltare a afacerii și creșterea numărului de angajați, în timp ce 5% vor diminua activitatea firmei.

Un alt consens în industrie, stabilit prin sondajul citat, este că majoritatea antreprenorilor chestionaţi (97,5%) nu consideră utilă introducerea obligativităţii înscrierii în Catalogul firmelor şi plăţii unei taxe către o organizaţie privată (100 de euro/an pentru întreprinderi mari, 75 de euro/an pentru întreprinderi mijlocii, 50 de euro/an pentru întreprinderi mici, 20 de euro/an pentru microîntreprinderi, 10 de euro/an pentru persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale şi întreprinderi familiale).

Citește și: