Uniunea Europeană a luat o decizie istorică: ce se întâmplă cu mașinile pe benzină și motorină
Grupul de lobby al producătorilor europeni de automobile ACEA a cerut UE să creeze condiții-cadru pentru a îndeplini obiectivul.
Uniunea Europeană a ajuns la un acord pentru a interzice efectiv noile mașini cu motor cu combustie din 2035, o mișcare care va remodela transportul și va marca un pas semnificativ pe calea reducerii emisiilor de carbon.
Cele trei instituții cheie ale UE – brațul executiv, parlamentul și statele membre – au convenit asupra unui acord care va cere producătorilor de automobile să atingă un obiectiv de zero emisii până în 2035.
Decizia înseamnă că mașinile noi pe benzină și diesel nu vor fi înmatriculate pentru a fi folosite pe drumurile din regiune după 2035. Va accelera trecerea la vehicule complet electrice.
Acordul a inclus, de asemenea, o reducere cu 55% a emisiilor de CO2 pentru mașinile noi vândute din 2030 față de nivelurile din 2021, mult mai mare decât ținta existentă de reducere cu 37,5% până atunci.
„Este începutul unei mari tranziții a Uniunii Europene”, a declarat Jan Huitema, principalul negociator al parlamentului.
Un acord istoric
Acordul marchează un progres neașteptat de rapid pentru ceea ce a fost una dintre cele mai controversate propuneri ale UE, când a fost anunțată în urmă cu un an, ca parte a unei revizuiri ecologice a economiei blocului. Și marchează glasul morții, cel puțin în Europa, pentru un mod de transport care domină regiunea de când a fost inventat în secolul al XIX-lea.
„Producătorii de mașini europeni demonstrează deja că sunt gata să facă un pas înainte, cu mașini electrice tot mai multe și din ce în ce mai accesibile care vin pe piață”, a declarat șeful UE pentru climă, Frans Timmermans, într-un comunicat. „Viteza cu care s-a produs această schimbare în ultimii ani este remarcabilă”.
Acordul are ramificații globale. Fiind cel mai mare bloc comercial din lume, UE are reputația de a stabili standarde la nivel global și găzduiește mulți dintre cei mai mari producători de automobile.
Volkswagen, Stellantis, Ford, Bentley și Jaguar se numără printre producătorii auto care au declarat că vor înceta să mai vândă mașini pe benzină și diesel în Europa până în 2035 sau înainte.
Există puține excepții de la noile reguli. Atât Consiliul, cât și parlamentul au convenit că producătorii de nișă – inclusiv Lamborghini – care produc un număr mic de vehicule vor primi o întârziere de 1 an cu privire la obiectivele de emisii.
În acordul final a fost inclus un element neobligatoriu, favorizat de statele membre, care solicită Comisiei să propună înregistrarea vehiculelor care rulează exclusiv cu combustibili neutri din carbon după 2035.
„Efectul Havana”
„Suntem acum dornici să vedem condițiile-cadru care sunt esențiale pentru atingerea acestui obiectiv reflectate în politicile UE”, a declarat Oliver Zipse, președintele ACEA, grupul de lobby al producătorilor europeni de automobile și CEO al BMW.
„Acestea includ o abundență de energie regenerabilă, o rețea de infrastructură de încărcare privată și publică fără întreruperi și acces la materii prime”, a spus Zipse.
Regulamentul va fi primul care va fi aprobat în cadrul planurilor verzi ale UE, cunoscut sub numele de „Fit for 55”, care își propune să reducă emisiile de gaze cu efect de seră cu 55% în acest deceniu. Alte politici includ o revizuire majoră a pieței de carbon din bloc, precum și măsuri de stimulare a surselor regenerabile și a eficienței energetice.
Unele grupuri au criticat acordul, sugerând că ar putea duce, în timp, la o acumulare de mașini mai vechi care aruncă emisii, mai degrabă decât noile generații de mașini potențial mai eficiente.
„Prin acordul de astăzi, „efectul Havana” devine din ce în ce mai realist”, a declarat Jens Gieseke, un deputat și negociator al Partidului Popular European conservator, într-un comunicat. „După 2035, străzile noastre ar putea deveni pline de mașini de epocă, deoarece mașinile noi nu sunt disponibile sau nu sunt accesibile. Acordul de astăzi a închis ușa noilor dezvoltări tehnologice și a pus toate ouăle într-un singur coș. Aceasta este o greșeală”.
După UE urmează și SUA
Activiștii ecologice au salutat interdicția, care va face ca UE să devină cea mai mare economie care va elimina treptat vânzările de vehicule poluante. Mașinile și furgonetele sunt responsabile pentru 16% din toate emisiile de gaze cu efect de seră din Europa, a declarat grupul de lobby pentru mediu Transport & Environment (T&E) din Bruxelles.
„Zilele în care motorul cu ardere eructa carbonul și poluarea sunt în sfârșit numărate. Au trecut 125 de ani de când Rudolf Diesel a revoluționat eficiența motorului, dar parlamentarii au decis că următorul capitol va fi scris de vehiculul electric mai curat și mai bun. Pentru planetă și sănătatea umană, asta nu poate veni suficient de repede”, a declarat Julia Poliscanova, director senior pentru vehicule și emoție la T&E.
Există un impuls pentru interzicerea completă a mașinilor cu motor cu combustie în SUA. California a adoptat planuri în august pentru a impune eliminarea treptată a vehiculelor care funcționează cu motoare cu ardere, cu doar mașini cu emisii zero și o mică parte de hibrizi plug-in permise până în 2035. Această mișcare se va răspândi dincolo de Statul de Aur, deoarece regula va fi probabil adoptată de alte 15 state care au aderat la programul existent de vehicule cu zero emisii din California.