Unde sunt cei mai săraci oameni din România, doar acolo să nu trăiești: adevărul trist din spatele puterii de cumpărare
Nu ar trebui să fie o surpriză pentru nimeni faptul că există diferențe semnificative de putere financiară între localitățile României. De la a conștientiza un fenomen și a-i înțelege adevărata amploare, este însă o cale foarte lungă. Ca referință, cum se trăiește în București, de exemplu, nu are niciun fel de legătură cu restul țării.
GfK Purchasing Power Europe 2022 este cel mai nou studiu la nivel european când vine vorba de puterea de cumpărare. Cu această ocazie, aflăm că România se află pe locul 31 dintre cele 42 de țări incluse în analiză. Cu alte cuvinte, țara noastră este una săracă. Mai fascinant decât atât este însă că vorbim de o putere de cumpărare cu 51% mai mică pe cap de locuitor decât media europeană.
București versus Cluj, Timiș, Brașov sau Vaslui
Dincolo de situația din Europa, la nivel național, analiza GfK explică gravitatea decalajului de la o regiune la alta în România, decalaj care nu a făcut decât să se acutizeze în ultimi câțiva ani. Astfel, în timp ce în București, orașul de pe primul loc, puterea de cumpărare pe cap de locuitor este de 15.482 de euro pe an, această valoare este cu 93% mai mare decât media națională și de 3,6 or mai mare decât nivelul de trai al locuitorilor din Vaslui. Acesta din urmă este județul cu cea mai mică putere de cumpărare în ceea ce privește cheltuielile și economisirea. În Vaslui, venitul net disponibil anual este 4728 de euro, o valoarea care, raportă la media de pe meleaguri mioritice, reprezintă doar 53%.
Partea bună este că, dacă te gândești să te muți, primele 10 județe din România au o putere cumpărare peste medie. Prahova este pe 10 cu 8191 de euro pe cap de locuitor, cu 2% peste media națională. Toate celelalte 32 de județe sunt sub medie. De la un an la altul, Clujul și Timișul au făcut schimb de locuri, dar diferențele între ocupantele locurilor 2 și 3 din clasament sunt infime – 11643 de euro la Cluj și 11480 de euro la Timiș, conform GfK, citat de Profit.ro.