Schimbarea pentru toți șoferii români, intră în vigoare de pe 10 septembrie: tot ce trebuie să știi în trafic
Urmează să intre în vigoare cele mai importante modificări aduse sistemului RCA de la apariția primei legi dedicată exclusiv domeniului, în 2017.
Pe 10 septembrie se împlinesc 90 de zile de când au fost publicate în Monitorul Oficial, iar cele mai multe modificări, aduse pentru a evita o procedură de infrigement începută deja, sunt de natură tehnică și vizează „bucătăria internă” a asigurătorilor, care, prin intermediul Comisiei Europene, au reușit să impună eliminarea oricăror bariere în stabilirea prețurilor.
Din perspectiva consumatorilor și a potențialilor păgubiți din accidente rutiere cele mai importante schimbări aduse de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) prin normă vizează introducerea formularului electronic de constatare amiabilă în caz de accident și a conceptului de „primă netă de cheltuieli de distribuție”.
Cu alte cuvinte, prin aceste două schimbări șoferii au posibilitatea de a scăpa de completarea unui formular tipărit extrem de complicat și, cel puțin teoretic, vor avea posibilitatea de a cumpăra RCA la prețuri diferite în funcție de canalul de distribuție.
Schimbări importante pentru șoferi
Formularul tipărit pentru constatatul amiabil nu mai este obligatoriu. Constatarea se va putea face și electronic, cu ajutorul unei aplicații ce va fi pusă la dispoziție de Biroul Asigurătorilor de Autovehicule (BAAR) și asigurătorii emitenți ai polițelor. Noua aplicație va reda automat inclusiv dinamica evenimentului, cu ajutorul sistemului GPS.
„În cazul completării formularului de Constatarea amiabilă de accident în format electronic, datele completate și semnăturile olografe ale conducătorilor celor două vehicule implicate în accident sunt preluate de dispozitivul pe care se completează formularul… Asigurătorii RCA și BAAR dezvoltă și administrează soluțiile tehnice și stabilesc de comun acord procedura avizării daunei prin intermediul formularului de Constatare amiabilă de accident în format electronic, cu respectarea dispozițiilor legale privind gestionarea riscurilor operaționale generate de sistemele informatice utilizate de entitățile autorizate/avizate/înregistrate, reglementate și/sau supravegheate de către A.S.F.”, arată actul normativ.