Românii și handicapul major la educație rutieră: nici măcar mașinile autonome nu ne salvează de la dezastru

Românii și handicapul major la educație rutieră: nici măcar mașinile autonome nu ne salvează de la dezastru

Străzile din România, în fiecare an, stabilesc recordul măsurat în victime omenești când vine vorba de accidente rutiere. Deși problema de infrastructură este una evidentă, educația rutieră este un handicap major pentru foarte mulți dintre șoferii români.

În această săptămână, pe marginea dezastrului de pe străzile din România, și-a dat cu părerea și fostul pilot de raliu Titi Aur, expert în conducere defensivă. El a insistat pe faptul că cele mai mari probleme în țara noastră țin de educația rutieră. În opinia sa, nici măcar mașinile autonome nu vor reuși să prevină eventuale dezastre pe șoselele de pe meleaguri mioritice, pentru că problema este în spatele volanului.

Când vor scădea victimele din România de pe străzi

„Și eu sunt un fan al tehnologiei, dar trebuie să înțelegem că atunci când va pune mâna ‘cocalarul’ român pe o mașină autonomă, sigur va modifica el ceva pe acolo și de aceea în legea din România va fi pentru mașina autonomă o lege specială. În mașina autonomă trebuie să fie obligatoriu un om și un câine. Câinele va fi dresat să muște omul dacă pune mâna pe ceva, pentru că sigur va strica ceva. Sper să ajungem la mașina autonomă, sper să fie așa, doar că până atunci avem mari probleme de educație”, a declarat Titi Aur la Conferința internațională „Comportamentul uman în siguranța rutieră 2022”, organizată de Subcomisia pentru siguranță rutieră din cadrul Comisiei pentru transporturi și infrastructură, eveniment organizat sub egida Camerei Deputaților.

Deși la prima vedere ai crede că cel mai bine ar fi să rezolvăm problema străzilor din România pentru a reduce victimele, Titi Aur este de o cu totul altă părere. În opinia sa, cea mai rapidă cale de a reduce accidentele este educația șoferilor. „Mi-am propus să vorbesc despre educație. Educația care cred eu că este în momentul de față principala, poate singura, (…) cale rapidă și relativ ieftină ca să reducem numărul de accidente. De ce relativ ieftin și de ce rapidă? Pentru că se pot face niște pași mai repede decât să construim acele autostrăzi sau până vom face drumurile perfecte sau până va veni mașina autonomă”, a spus Titi Aur.

Expertul în conducere defensivă este de părere că șoferii din `80 și `90 erau semnificativ mai pricepuți decât cei de acum. Din acest punct de vedere, am involuat. Șoferii sunt responsabili pentru majoritatea accidentelor. ”Cine influențează siguranța rutieră? Omul, drumul sau mașina? Dacă vorbim despre drumuri, drumurile, în ultima perioadă, au evoluat. Se asfaltează, se trag dungi, se fac autostrăzi. Începând din ’90 și până acum, drumul evoluează. Culmea este că pe toate drumurile (…) modernizate, asfaltate crește numărul de victime. Mașina a evoluat. Chiar dacă nu suntem la nivelul pe care ni-l dorim, chiar dacă suntem mult în urmă față de țările pe care le urmărim, țările dezvoltate, totuși nu mai suntem la nivelul anilor ’90.

Acum, mașinile, chiar dacă sunt vechi, au sisteme vechi, înseamnă mașini din 2010, 2012, 2015. Nu sunt foarte noi, dar au sisteme. Cine este cel mai vinovat din cele trei? Toate statisticile arată, în diferite variante, unii spun 90, unii spun 95% din accidentele rutiere sunt din cauza factorului uman. Ce înseamnă factorul uman? Păi, factorul uman înseamnă, pe de o parte, șoferul – să zicem cel mai acuzat, dar avem și motociclistul, avem și biciclistul, mai nou avem și trotinetistul care a devenit o categorie de participanți la trafic, o nouă specie greu de controlat, dar sunt printre noi. Din fericire, am scăpat de căruțaș și de tractorist, care mai apar din când în când, dar mai rar. Și, bineînțeles, pietonul”, a subliniat fostul pilot de raliu.

Citește și: