23 dec. 2022 | 07:30

Românii, mai speriați de internet ca niciodată: în perioada sărbătorilor, fraudele online sunt la ele acasă

ACTUALITATE
Românii, mai speriați de internet ca niciodată: în perioada sărbătorilor, fraudele online sunt la ele acasă

Pe de o parte, unul din doi români intenționează să cumpere mai mult online în perioada sărbătorilor. Pe de altă parte, aproximativ 80% dintre participanții la studiu sunt cât se poate de conștienți de explozia fraudelor de pe internet, fraude care te pot lăsa rapid fără bani în cont.

Un nou studiu realizat de Ipsos și comandat de ING Bank atrage atenția asupra mai multor schimbări importante din universul online autohton. Cu această ocazie aflăm că românii știu că sunt în pericol pe internet și că pot pierde bani bun, dar un pic trist este faptul că doar 40% dintre ei nu știu ce să facă în cazul unei fraude. Problematic este și faptul că cele mai râvnite produse din această perioadă fac subiectul celor mai multe fraude.

Ce vor românii de Crăciun, dar la ce ar trebui să fie atenți

În această perioadă, pe lista priorităților, se află obiectele vestimentare, cosmeticele și jucăriile. Acestea sunt cadourile preferate de români, urmate de articolele de uz casnic, gadgeturile, articolele sportive și cele pentru timpul liber. Din păcate, conform datelor agregate de OLX, cele mai multe tentative de fraudă vizează exact aceste categorii: modă (33%), electronice (30%), casă și grădină (14%), mama și copilul (10%), sport (7%).

„Sărbătorile de iarnă reprezintă un prilej de bucurie pentru toată lumea, dar și o perioadă propice pentru atacatorii cibernetici care profită de entuziasmul și neatenția potențialelor victime. Rezultatele acestui studiu reconfirmă necesitatea ca sectorul bancar să continue acțiunile de informare și educare a tuturor utilizatorilor de carduri pentru prevenirea fraudelor cibernetice.

Recent, ING a lansat funcționalitatea SANB – Serviciul Afișare Nume Beneficiar, care are ca obiectiv prevenirea fraudelor în rândul clienților care efectuează plăți online, pe lângă reducerea tranzacțiilor eronate, generate de introducerea greșită a beneficiarului (a contului IBAN). Mai exact, clienții vor vedea exact în contul cărui beneficiar se duc banii transferați, dacă este un furnizor de servicii sau, de fapt, un fraudator.

La ING Bank depunem în permanență toate eforturile pentru a depista tentativele de fraudă și investim constant în această direcție, încercând să punem subiectul cât mai mult pe agenda publică și să transmitem mesaje într-o manieră cât mai simplă și mai accesibilă, prin campanii desfășurate pe tot parcursul anului.

Îi sfătuim pe toți cei care plănuiesc să cumpere online cadouri pentru cei dragi sau pentru ei înșiși să fie vigilenți la site-urile pe care navighează și la comercianții cu care interacționează, la link-urile cu oferte – mai ales cele primite din surse necunoscute –, precum și la informațiile personale pe care le transmit”, a declarat Alin Becheanu, Head of Fraud Monitoring and Prevention ING.

În timp ce 8 din 10 români sunt de părere că a crescut probabilitatea unui atac cibernetic în ultima perioadă, aproximativ 40% dintre ei se simt de cele mai multe ori în siguranță pe internet. Doar 28% sunt de părere că nu au de ce să-și facă griji, pentru că sunt întotdeauna liniștiți în privința securității online.

În privința soluțiilor pe care ar trebui să le ai în vedere în cazul unui atac cibernetic sau a unei situații în care ai oferit accidental date sensibile pe internet, pașii sunt următorii:

  1. Blochează imediat cardul direct în aplicația de Internet banking sau apelând numărul de telefon al băncii.
  2. Schimbă cât mai repede parolele pentru aplicațiile și conturile online de pe un dispozitiv DIFERIT.
  3. Scanează dispozitivul pentru a depista eventuala prezență a unui virus. Îți poți instala un antivirus din magazinul oficial de aplicații al telefonului tău (Google Play, Apple App Store, Huawei AppGallery).
  4. Depune o plângere la cea mai apropiată secție de poliție și păstrează copia.
  5. Raportează problema către banca sau organizația din partea căreia ai fost contactat, Directoratul Național de Securitate Cibernetică (cert.ro) și, eventual, contactează APWG – Anti-Phishing Working Group la adresa reportphishing@apwg.org
La 11 ani am instalat primul meu Windows 95, iar la 14 ani mi-am cumpărat o rachetă de Pentium la 133 MHz cu 128 MB RAM si hard disk de 160 MB. După bacalaureat m-am angajat, timp de mai bine de trei ... vezi toate articolele