Noua lovitură la adresa Rusiei vine de la Google și Facebook
Rând pe rând, giganții tehnologici precum Google, Facebook, Instagram etc au încercat, prin diverse metode, să blocheze propaganda rusă, de la începutul invaziei în Ucraina.
Acum, portalurile folosite de Kremlin pentru campaniile sale de dezinformare şi propagandă experimentează cât de greu le este să funcţioneze fără serviciile giganţilor tehnologici precum Google. Conform Politico, portalurile controlate de Kremlin precum RT şi Sputnik descoperă că nu mai au acces la serviciile ce alimentează site-urile – de la software de securitate la unelte de marketing online.
Astfel, serviciile de trafic pentru site-uri cum ar fi Google Analytics şi Facebook Domain Insights, dar şi platforme de publicitate, au fost oprite recent pentru RT, Sputnik, Ruptly, precum şi pentru agenţiile de presă controlate de stat Ria Novosti şi Tass. Acestea sunt funcţionale, dar sunt private de reţeaua interconectată de servicii de publicitate, marketing şi securitate, esenţială pentru modul de funcţionare al site-urilor şi aplicaţiilor.
Rusiei îi e greu fără serviciile Google
În acest fel, propaganda rusă nu mai ajunge la o audienţă globală, conform datelor de trafic.
„Este o situaţie în evoluţie. Monitorizăm activ noile evoluţii şi vom lua măsuri suplimentare dacă va fi cazul”, a transmis purtătoarea de cuvânt a Google Laura Smith-Roberts.
Ca referință, Ria Novosti, agenţia de ştiri de stat a cărei acoperire a fost pro-Putin, s-a bazat, în mod similar, pe software terţ pentru site-urile sale de la companii americane precum Apple, Twitter şi un număr de firme de tehnologie occidentale mai mici, conform aceleiași surse. De când serviciile occidentale au început să încerce blocarea propagandei rusești, Yandex, firma rusă ce oferă motoare de căutare şi servicii publicitare, furnizează o parte dintre instrumentele care permit instituţiilor media ruse să afişeze reclame sau să monitorizeze cine le vizitează site-urile.
Microsoft dă cea mai recentă lovitură Rusiei: RT și Sputnik, primele vizate
RT și Sputnik, „penalizate” de Microsoft: ce se va întâmpla cu aceste publicații – Bing va afișa, în continuare, link-uri RT și Sputnik. Cu toate acestea, Microsoft a decis să-și rearanjeze algoritmul de căutare, pentru a se asigura că linkurile apar doar atunci când cineva intenționează în mod clar să viziteze site-urile respective, și nu aleatoriu, cum se întâmpla până acum.