Mașinile electrice pot genera o criză: ce se întâmplă cu producția

Mașinile electrice pot genera o criză: ce se întâmplă cu producția

Prețurile materiilor prime cheie precum litiu, nichel și cobalt au crescut în ultimele 18 luni. Pandemia, războiul din Ucraina și lipsa investițiilor au avut toate efectele, a spus Agenția Internațională pentru Energie.

Vânzările de mașini electrificate – complet electrice și hibride plug-in – s-au dublat la nivel global în 2021, la 6,6 milioane, dar această creștere rapidă a întins și mai mult lanțurile de aprovizionare deja amenințate de pandemie și de războiul Rusiei din Ucraina, a declarat Agenția Internațională pentru Energie. Raport anual privind perspectivele vehiculelor electrice.

Materialele esențiale, cum ar fi litiul, nichelul și cobaltul sunt în mod deosebit expuse riscului, a spus AIE, menționând că prețurile la litiu – o componentă esențială a bateriilor EV – au fost de șapte ori mai mari în mai decât erau la începutul anului 2021. Prețurile cobaltului mai mult decât s-au dublat, iar prețurile la nichel aproape s-au dublat.

Această creștere a fost rezultatul cererii „fără precedent” de baterii și al „lipsei de investiții structurale în noua capacitate de aprovizionare”, se arată în raport.

Acest lucru a avut un impact direct asupra prețului bateriilor, care reprezintă aproximativ o treime din costul noilor vehicule electrice. Prețurile bateriilor au scăzut cu 6%, până la 132 de dolari pe kilowatt în 2021, o rată de scădere mai lentă decât cea de 13% din 2020, a spus AIE.

„Factorii politici, directorii din industrie și investitorii trebuie să fie foarte vigilenți și plini de resurse pentru a reduce riscurile de întrerupere a aprovizionării și pentru a asigura aprovizionarea durabilă cu minerale esențiale”, a declarat directorul executiv al AIE, Fatih Birol.

Tehnologii noi

Agenția a spus că prețurile ridicate în continuare la metale ar putea însemna o creștere de până la 15% a prețurilor bateriilor în acest an – potențial întârzierea în continuare a parității costurilor între mașinile electrice și vehiculele cu motor cu combustie internă, văzută ca un punct cheie în adoptarea EV.

„Presiunea asupra furnizării de materiale critice va continua să crească pe măsură ce transportul rutier se extinde pentru a îndeplini ambițiile nete zero”, a spus AIE, adăugând că sunt necesare noi investiții pe termen scurt în minerit, în special pentru litiu. Cererea globală de litiu este de așteptat să urce cu 600% până în 2030, necesitând 50 de mine noi de dimensiune medie, se arată în raport.

Tehnologia EV se poate adapta la creșterea prețurilor materiilor prime, a remarcat AIE, în special la elementele catodice ale bateriei și la o creștere a reciclării.

Vehiculele electrice au un impact pozitiv asupra emisiilor de gaze cu efect de seră, a spus AIE. Anul trecut, vehiculele electrice au fost responsabile pentru o reducere netă de 40 de milioane de tone de gaze cu efect de seră, comparativ cu ceea ce ar fi fost emis de vehiculele cu ardere internă – o cifră despre care AIE a spus că este egală cu întreaga emisie de energie a Finlandei.

Pe măsură ce mai multe surse de energie regenerabilă vin online și se vând mai multe vehicule electrice, această cifră se va accelera până la 460 de milioane de tone în 2030.

Citește și: