Mașinile electrice în România: ce trebuie să știi, unde le repari, cât costă

Mașinile electrice în România: ce trebuie să știi, unde le repari, cât costă

Mașinile electrice au în componența lor mai puține piese în mișcare decât cele „clasice” și din acest motiv reviziile acestora sunt mai ieftine și mai simple.

Un autovehicul electric nu necesită schimburi de ulei, antigel, înlocuirea distribuției, a ambreiajului sau orice altă intervenție specifică unui motor termic.

Totuși, există unele operațiuni de mentenanță legate de sistemele de răcire ale bateriilor, verificarea acumulatorilor prin diagnoză și actualizări de software.

În afara acestor revizii, mașina electrică necesită înlocuirea periodică a pieselor componente ale sistemului de frânare (plăcuțe, discuri, lichid) și a anvelopelor.

Mai mult decât atât, suspensia, direcția, sistemul de climatizare și luminile trebuie verificate și reparate la timp.

Unele mașini electrice au nevoie de revizii și pe partea de transmisie, spre exemplu, înlocuirea uleiului în diferențial la 3 ani (Volkswagen e-Golf) sau verificarea/înlocuirea lichidului din cutia de viteze la 12 ani sau 240.000km (Tesla Model S).

Unde se pot repara mașinile electrice ?

În cazul operațiunilor obișnuite de mentenanță periodică (sistem de frânare, direcție, suspensie, climatizare), mașinile electrice pot fi reparate în majoritatea atelierelor autorizate din țara noastră.

Totuși, în cazul în care autoturismul prezintă un defect semnificativ al acumulatorilor sau orice simptome legate de trenul de rulare electric, acestea vor trebui remediate în reprezentanță sau într-un service specializat.

La ora actuală atelierele cu experiență în repararea de automobile electrice sunt puține și cea mai bună recomandare este fie achiziționarea unui autoturism electric nou (și implicit, în garanție), fie second-hand, dar cu garanție valabilă, pentru a evita costurile mari ale potențialelor reparații.

Spre exemplu, înlocuirea întregului acumulator poate costa între 5000€ și 12.000€, depășind astfel în unele cazuri, prețul de achiziție al mașinii (dacă a fost cumpărată second-hand).

În situația în care mașina beneficiază de o garanție valabilă, tarifele remedierii defectelor apărute pe trenul de rulare electric vor fi acoperite de către producător – un aspect deosebit de important în achiziția de mașini electrice la mâna a doua.

Cât costă reparațiile mașinilor electrice?

Lucrările de mentenanță periodică necesare unei mașini electrice sunt adesea la prețuri convenabile deoarece aceste vehicule au mai puține piese în mișcare.

Elementele care se înlocuiesc periodic și câteva prețuri orientative sunt după cum urmează:

  1. Plăcuțe/discuri și lichid de frână: ~300 lei set plăcuțe față-spate, 800 lei set discuri față-spate, 50 lei/1 litru de lichid de frână;
  2. Anvelope 16 țoli: ~800-1200 lei set vară/iarnă;
  3. Amortizoare: ~500 lei/bucata;
  4. Arcuri: ~300 lei/bucata;
  5. Încărcare cu freon și igienizarea instalației (inclusiv filtru habitaclu cu carbon activ): ~600 lei;
  6. Verificarea și revizia sistemului de răcire al bateriei (în cazul mașinilor cu răcire activă – ventilator sau lichid de răcire): ~200 lei.

Aceste sume sunt aproximative însă în general întreținerea unei mașini electrice este mai ieftină iar pe lângă economia de carburanți, un astfel de automobil este economic și datorită reviziilor mai simple și mai rare.

Există soluții alternative, precum înlocuirea celulelor afectate, însă pentru a obține starea optimă de funcționare, revizia trebuie întocmită complet și corect. Deși este un defect mai rar întâlnit la mașinile electrice recente, acesta trebuie luat în calcul iar verificarea amănunțită a bateriei în reprezentanță este un pas esențial în procesul cumpărării la mâna a doua.

Totuși, cel mai bun sfat pentru achiziția second-hand este alegerea unui autoturism cu garanție pe acumulator în termenul de valabilitate.

Citește și: