Magazinul online românesc, din portbagajul mașinii sau cum fraudezi statul de 12 milioane de lei din telefoane mobile
În ziua de azi, este din ce în ce mai dificil să-ți dai seama dacă un magazin online este sau nu legitim, dacă are sau nu o firmă în spate, dacă este din România sau a fost tradus cu Google Translate. Din acest motiv, cazul unui magazin de telefoane cu încasări fabuloase și fără nicio firmă nu ar trebui să vină ca o surpriză.
Direcția Generală Antifraudă Fiscală, din cadrul ANAF, a identificat o firmă cu sediul în București care s-a aflat în spatele unui prejudiciu pentru statul român de 12 milioane de lei. În perioada 2019 – 2021, aceasta a facilitat comercializarea unor telefoane mobile de ultimă generație pentru încasări total de aproape 43 de milioane de lei. Niciun ban din suma respectivă nu a fost înregistrat, declarat, impozitat.
Cum ascunzi o firmă cu încasări de zeci de milioane
Firmulița din București a generaț un prejudiciu de aproximativ 12 milioane de lei pentru statul român, aceasta fiind valoarea pe care ar fi trebuit să o achite dacă plătea TVA pe vânzările respective, impozit pe profit și impozit pe veniturile microîntreprinderilor. Deși sunt șanse infime de recuperare a sumei, inspectorii antifraudă fiscală vor sesiza organele de urmărire penală.
În cadrul controalelor, inspectorii antifraudă au constatat că reprezentanții firmei livrau personal în București și vindeau telefoanele direct din portbagajul mașinii. În țară au expediat peste 17.000 de colete, cu plata ramburs, prin intermediul unor firme de curierat, cărora le-au declarat identități fictive. Deși în teorie exista un sediu asociat firmei, acolo nu se desfășura nicio activitate comercială. Mai mult decât atât, la aceeași adresă au mai fost înregistrate peste 500 de alte firme.
Pentru a induce cumpărătorii în eroare și a da impresia de interacțiune cu o firmă, produsele erau livrate cu opțiunea de verificare a coletului la livrare și veneau însoțite de o aparentă factură. În realitate, cumpărătorii erau în imposibilitatea de a beneficia de drepturile legate în urma respectivei achiziții, inclusiv de garanția produsului. Firma nu acceptă decât plăți cu numerar și, legal, era inactivă, semne clare ale unor nereguli fiscale.