Guvernul se teme de blackout, în România: decizia radicală, ca să nu rămânem fără curent
O nouă ordonanță de urgență dată de Guvern, ne arată cât de tare se tem autoritățile din România de un eventual blackout, în țara noastră.
Mai exact, Ministerul Energiei a publicat un proiect de OUG dedicat finalizării centralei pe gaze de la Iernut. Cu alte cuvinte, oficialii din țara noastră își doresc terminarea construcției acesteia pe repede-înainte, ca soluție în fața unui eventual blackout.
Desigur, ipoteza unui blackout este una destul de îndepărtată, însă trebuie să ținem cont de absolut toate variantele, mai ales în contextul instabilității din ultima perioadă, bazat atât pe războiul din Ucraina, dar și pe creșterea substanțială a prețurilor la energie electrică.
Ce prevede proiectul pentru Ordonanța de Urgență anti blackout
Conform a ceea ce se stipulează, se pare că, în eventualitatea în care un contract pentru construirea unei capacități energetice este încheiat, fiind necesar încă 40% ca el să fie finalizat, cel ce beneficiază poate avea acum două căi de abordare, după cum urmează: un nou contract cu același contractant sau atribuire directă prin negociere.
Toate aceste informații au o singură concluzie: centrala de la Iernut trebuie, neaparat, terminată, indiferent de costurile acesteia, iar noua ordonanță simplifică, astfel, procedurile. Or cel puțin asta se poate înțelege din textul de mai jos. Rămâne de văzut cum va fi pusă în practică aceasta, întrucât pare că „mai e mult până departe”.
„Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 391 din 23 mai 2016 se completează după cum urmează:
La articolul 117, după alin. (6.1) se introduc trei noi alineate, alin. (7)-(9), cu următorul cuprins:
În cazul în care contractul de achiziție sectorială încheiat pentru realizarea și dezvoltarea capacităților de producere energie electrică a încetat prin reziliere din orice cauze care fac imposibilă finalizarea obiectivului de investiții în cadrul perioadei contractuale, iar restul investiției rămas de executat reprezintă mai puțin de 40% din stadiul fizic aferent finalizării obiectivului de investiții, entitatea contractantă are dreptul:
a) fie de a finaliza obiectivul de investiții cu contractantul inițial, prin aplicarea procedurii de negociere fără invitație prealabilă la o procedură concurențială de ofertare pentru atribuirea contractului/contractelor sectoriale, dacă acesta demonstrează capacitatea de finalizare a proiectului în termen util, prin încheierea unui nou contract de achiziției sectorială;
b) fie de a aplica procedura de negociere fără invitație prealabilă la o procedură concurențială de ofertare pentru atribuirea contractului/contractelor sectoriale necesare finalizării obiectivului de investiții unui operator economic interesat și care demonstrează capacitatea de finalizare a proiectului în termen util.
(8) În situația atribuirii unui contract de achiziție publică în aplicarea prevederilor alin. (7) lit. a) și lit. b), entitatea contractantă nu este ținută de valoarea restului rămas de executat calculată prin raportare la contractul de achiziție sectorială reziliat.
(9) Prevederile art. 180 alin. (1) lit. g) nu sunt aplicabile în cazul în care entitatea contractantă decide încheierea unui contract de achiziție în condițiile alin. (7) lit. a)”.