G7 vrea să plafoneze prețul pentru petrolul rusesc. O singură țară europeană se împotrivește
Grupul celor șapte națiuni (G7) analizează posibilitatea de a stabili un plafon de preț pentru petrolul rusesc transportat pe mare în intervalul 65-70 de dolari pe baril, a declarat miercuri un diplomat al Uniunii Europene.
Ambasadorii din cele 27 de țări ale UE discută propunerea G7 cu scopul de a ajunge la o poziție comună până la sfârșitul zilei. Părerile în UE sunt împărțite, unii insistând pentru un plafon de preț mult mai mic, iar alții susținând un plafon mai mare.
Plafonare pentru petrolul rusesc
G7, din care fac parte și Statele Unite, precum și întreaga Uniune Europeană și Australia, urmează să pună în aplicare plafonul de preț pentru exporturile de petrol rusesc pe cale maritimă la 5 decembrie.
Măsura face parte din sancțiunile menite să taie veniturile Moscovei din exporturile sale de petrol, astfel încât să aibă mai puțini bani pentru a-și finanța invazia din Ucraina.
„Se pare că G7 are în vedere o lățime de bandă de 65-70 de dolari pe baril”, a declarat diplomatul UE.
„Polonia, Lituania și Estonia consideră că este prea mare, deoarece doresc ca prețul să fie stabilit la costul de producție, în timp ce Cipru, Grecia și Malta îl consideră prea mic, din cauza riscului unei mai mari degrevări a navelor lor, ceea ce ar putea însemna că G7 a găsit o bună cale de mijloc”, a mai spus diplomatul.
Aproximativ 70%-85% din exporturile de țiței ale Rusiei sunt transportate prin petroliere, mai degrabă decât prin conducte. Ideea plafonării prețurilor este de a interzice companiilor de transport maritim, de asigurare și de reasigurare să manipuleze încărcături de țiței rusesc în întreaga lume, cu excepția cazului în care acesta nu este vândut la un preț mai mare decât prețul maxim stabilit de G7 și aliații săi.
Deoarece principalele firme de transport maritim și de asigurări din lume își au sediul în țările G7, plafonarea prețurilor ar face foarte dificil pentru Moscova să își vândă petrolul – cel mai important produs de export al său, care reprezintă aproximativ 10% din oferta mondială – la un preț mai mare.
În același timp, deoarece costurile de producție sunt estimate la aproximativ 20 de dolari pe baril, plafonul ar face ca Rusia să fie în continuare profitabilă pentru a-și vinde petrolul și, în acest fel, să prevină un deficit de aprovizionare pe piața mondială.
Singura țară europeană care se împotrivește plafonării
Prețul petrolului Brent, cotația futures pe prima lună a scăzut inițial la 86,54 dolari, de la 87,30 dolari, la aflarea veștii. Țițeiul rusesc Urals se tranzacționează deja în intervalul discutat, la aproximativ 68 de dolari pe baril.
Diplomatul UE a declarat că majoritatea țărilor din Uniunea Europeană cu 27 de state membre, în frunte cu Franța și Germania, au fost de acord cu plafonarea prețurilor, fiind îngrijorate doar de capacitatea de a le aplica.
Țările UE care au industrii mari de transport maritim, cum ar fi Grecia, Cipru și Malta, au ridicat probleme tehnice care probabil vor fi depășite, a spus diplomatul.
Cipru a dorit, de asemenea, compensații pentru navele sale care și-au mutat înmatricularea în afara blocului pentru a evita pierderea de afaceri cauzată de plafonarea prețurilor, dar cererea nu va fi acceptată, a spus diplomatul, deoarece alte țări din UE nu au fost despăgubite pentru pierderea de bani din cauza sancțiunilor.
Singurele două țări care s-au opus în mod categoric plafonării în timpul discuțiilor ambasadorilor au fost Polonia și Ungaria, a spus diplomatul.
„Polonia pentru că vrea ca acesta să fie însoțit de un al nouălea pachet de sancțiuni, iar Ungaria pentru că susține că un plafon de preț nu va face nimic pentru a dezescalada războiul din Ucraina”, a spus diplomatul. „Nu este clar cât de departe intenționează să împingă această opoziție”.