14 nov. 2022 | 14:25

Dacia continuă să crească: ce se întâmplă cu „mina de aur” a celor de la Renault

ACTUALITATE
Dacia continuă să crească: ce se întâmplă cu „mina de aur” a celor de la Renault

Dacia, brandul de valoare a Renault, va crește profiturile prin vânzarea mai multor mașini în segmentul compact, în timp ce se va îndrepta spre electrificare.

Renault vizează marje și mai mari pentru Dacia, marca sa care a fost un motor de profit pentru grup.

Marjele Dacia sunt acum de 10%, a declarat CEO-ul Luca de Meo, în actualizarea planului strategic „Revoluție”, iar marca va ajunge la 15% până în 2030. Acest nivel este similar cu cel pe care îl ating acum mărcile premium precum BMW și Mercedes-Benz.

Renault a achiziționat Dacia în 1999 și a folosit-o ca platformă pentru a lansa proiectul Logan, o mașină mică „design to cost”.

Loganul și modelele ulterioare s-au bazat pe tehnologia existentă de la Renault-Nissan și au beneficiat de costuri de producție mai mici în România și Maroc. O politică de prețuri fără tocmeală și concentrarea pe vânzările cu amănuntul ajută la menținerea costurilor de distribuție scăzute (Renault spune că sunt cu 50% sub media Europei de Vest) și a marjelor ridicate.

Dacia este acum gata să atace segmentul compact mai profitabil, începând cu crossover-ul Jogger cu șapte locuri anul acesta. Un SUV compact, Bigster, va fi lansat în 2024 și va fi urmat de încă două modele compacte până în 2030.

„Dacia va intra cu îndrăzneală în segmentul C [compact], unde marjele sunt de cel puțin două ori mai mari decât în zona în care joacă astăzi”, a spus de Meo, care descrie Dacia drept „mina de aur a Renault”.

„Acest lucru va oferi Daciei șansa de a dubla acoperirea fondului de profit de la 15 miliarde de euro la 30 de miliarde de euro și de a crește cifra de afaceri pe unitate cu 50 la sută”, a adăugat el.

Mutarea de lux

CEO-ul Dacia, Denis Le Vot, un director de lungă durată al Alianței Renault-Nissan, a pregătit mutarea Dacia la piață cu un nou accent pe „valoarea prețului banilor”, mai degrabă decât doar pe prețuri mici, deși mașina mică Sandero, cea mai puțin costisitoare, începe încă de la mai puțin de 10.000 euro pe unele piețe, iar cele mai scumpe modele sunt de aproximativ 20.000 de euro. De asemenea, i-a oferit Daciei o schimbare de imagine, cu o gamă de culori pentru exterior și un logo mare alb „Dacia link”.

Dacia a suferit un potențial eșec anul acesta, când Renault și-a cesionat operațiunile din Rusia, care includea cel mai bine vândut brand Lada, în urma invaziei Moscovei în Ucraina. Le Vot urma să conducă o unitate combinată Dacia/Lada care să împartă platformele și costurile de dezvoltare.

Lansarea lui Jogger – peste 38.000 au fost vândute până în septembrie – a contribuit la transformarea Dacia într-una dintre puținele mărci de volum din Europa care a înregistrat un câștig de vânzări în primele nouă luni ale acestui an, pe o piață în scădere cu aproximativ 10 la sută. Vânzările Dacia au crescut cu 17 la sută, potrivit datelor Dataforce.

Un alt vânzător puternic este mini-mașina electrică Spring, care a devenit unul dintre cele mai bine vândute vehicule electrice din Europa, cu peste 31.000 de vânzări în acea perioadă.

Modelele compacte vor urma exemplul Jogger-ului, care este construit pe o versiune extinsă a platformei CMF-B a Alianței Renault-Nissan, mai degrabă decât pe CMF-C/D, pentru mașini compacte și medii. Acest lucru ajută la menținerea greutății și a costurilor la scădere, cu aproximativ 2 milioane de mașini Renault/Nissan construite pe platforma CMF-B până în 2030, de la 1 milion acum.

Dacia va face parte din grupul de bază Power de mașini cu motor cu combustie din grupul reorganizat, alături de vehiculele marca Renault și vehiculele comerciale ușoare și, ca atare, nu va avea o linie proprie de profit/pierdere, spre deosebire de mașina sport Alpine.

„Electrificare a Daciei”

O problemă potențială pentru Dacia este reducerea emisiilor, menținând în același timp prețurile scăzute. Spring, importat din China, unde este construit de unul dintre partenerii Renault, a demonstrat că un vehicul electric low-cost poate fi popular. Dar construirea unei game de mașini complet electrice în Europa ar putea reprezenta provocări legate de costuri.

Planul de „electrificare a Daciei” al lui De Meo începe cu mașini GPL, apoi trece la hibride complete și hibride ușoare de 48 de volți, înainte de a se electrifica complet în întreaga gamă până în 2035, la cinci ani după ce marca Renault va face acest lucru.

Prima opțiune hibridă, pe Jogger, va apărea abia anul viitor și este de așteptat să folosească sistemul full-hybrid E-Tech de prima generație, mai degrabă decât a doua generație care a început să apară pe modelele marca Renault.

De Meo a spus că Dacia va beneficia de pe urma dezvoltării combustibililor alternativi și sintetici în noul joint venture Horse cu Geely pentru motoare cu ardere, precum și va fi un client pentru mașini „cu costuri mai mici și accesibile” din unitatea de vehicule electrice Ampere.

„Dacia va rămâne Dacia, doar devenind mai mare și trăgând pentru o marjă operațională de 15% până în 2030”, a spus de Meo.