Abecedarul este, practic, primul manual pe care pui mână, odată ajuns pe băncile școlii. Cu toții ne amintim de cele comuniste, care au fost folosite și un pic după Revoluție, în țara noastră. Indiferent de vârsta pe care o ai, nu ai cum să le uiți.
Cu toate astea, primul abecedar românesc nu a fost cel comunist. Această carte are o istorie mult mai cuprinzătoare, ce începe cu secole înaintea erai comuniste, după cum vei vedea în cele ce urmează.
„Bucovna pentru învățătura pruncilor” a fost tipărită în anul 1699, la Alba Iulia (pe vremea aceea „Bălgrad”) de meșterul tipograf Mihai Iștvanovici.
Ulterior, primul manual al școlarului a fost retipărit în alte tipografii la Buda, Viena, Sibiu, Brașov, București, Vlaj, Cluj sau Chișinău. Foarte important de menționat că în el se găseau, în mod exclusiv, litere chirilice.
Acest manual a fost folosit în unele școli ortodoxe până prin anul 1890.
Există și un motiv pentru care acest abecedar se folosea, în general, în școlile ortodoxe, de vreme ce putea fi considerat, de asemenea, un manual de trecere către cele bisericești.
După ce îl parcurgeau în întregime, elevii învățau literele, psalmii, rugăciunile dar și diversele povețe religioase.
Ulterior, au existat și o serie de ediții care mizau pe logică, fiind duse spre laic, însă ele nu au rezistat mult, fiind înlocuite, din nou, cu cele tradiționale.
O asemenea Bucovnă poate fi văzută, în prezent, la Muzeul Cuvilizației Dacice și Romane de la Deva. Ediția este tipărită la Sibiu, de Georg Samuel von Closius, în secolul XIX.
Bucovna expusă la muzeu este una „de buzunar”, fiind de format mic (17 x 10 cm) și are 70 de pagini. Este confecționată din carton, cu un cotor de piele, prezentându-se într-o stare de conservare expcepțională.
Potrivit servuspress.ro, în acest abecedar se găsesc „Slovele mari și slovele mici, exerciții de slovenire (f. 1v-2); Rânduiala Vecerniei (p. 1-11); Rânduiala Utreniei (p. 12-21); Rânduiala Sfintei Liturghii (p. 22-41); Învățături bisericești (p. 42-49); Irmoasele praznicelor (p. 50-55); Rugăciunile dimineții (p. 57-60); Rugăciunile de seară (p. 61-63); Rugăciunile Sf. Cuminecături (p. 64-65); Arătarea numerelor (p. 66). Exemplarului îi lipsesc ultimele file pe care era prezentă tabla înmulțirii, lecție intitulată „O dată unul”.