Citroen a dezvăluit cel mai nou concept al său: ce mesaj vrea să trimită prin Oli
Conceptul Citroen Oli se concentrează pe soluții durabile și accesibile, greutate redusă și simplitate.
Citroen spune că noul său concept este o abordare „radicală, responsabilă” pentru a oferi mașini electrice la prețuri accesibile, cu materiale durabile, greutate ușoară și construcție simplă.
Oli este un vehicul de dimensiuni compacte, asemănător unui Jeep, cu o greutate țintă de 1.000 kg și o autonomie de 400 km. Eficiența ar fi „cea mai bună din clasă”, spune Citroen, cu un consum de 10 kilowați-oră la 100 km de la o baterie de 40 kWh. Viteza maximă este limitată la 110 km/h.
Nu există planuri de a construi Oli, spune CEO-ul Citroen, Vincent Cobee, spre deosebire de recentul concept Ami One care a intrat în producție ca cvadriciclu electric Ami în 2020.
Un concept futurist
În schimb, spune el, Oli este mai degrabă o posibilă foaie de parcurs spre obiectivul unei mașini electrice accesibile și prietenoase cu mediul care este, de asemenea, de dorit. Unele dintre inovațiile sale vor apărea însă pe viitorul Citroen.
„Vrem să facem o declarație despre mașinile electrice accesibile, responsabile, care emană libertate”, a declarat el pentru Automotive News Europe. „Oli este un laborator care demonstrează că nu este complet o nebunie să țintești la asta.”
Numele Oli este menit să se refere la Ami, spune producătorul auto, dar spre deosebire de acea mașină, care a evocat mica variantă Ami 2CV de la sfârșitul anilor 1960, Oli nu se referă la trecut.
Dezvăluirea lui Oli coincide cu un nou logo pentru Citroen, o redare bidimensională a simbolurilor istorice ale mărcii, care este strâns legată de cele din istoria de 100 de ani a mărcii.
Forma utilitară a lui Oli reflectă credința lui Cobee și a șefului de design Pierre Leclercq că „forma urmează funcției”, a spus Cobee. „Citroen nu este o marcă de mașini sport”, a spus el, „și pentru că am vrut mesajul să fie reciclabil, accesibil, atractiv și eficient, am vrut să începem cu forma echivalează cu funcționalitatea”.
Materiale durabile
Pentru a obține o amprentă mai mică asupra mediului, Oli folosește tehnologii inovatoare, cum ar fi anvelopele Goodyear Eagle GO, care utilizează o benzi de rulare parțial realizate din materiale durabile, inclusiv cauciuc natural, ulei de floarea soarelui, coji de orez și rășină de pin. La fel ca anvelopele camioanelor grele, Eagle GO poate fi recapitulat de mai multe ori cu o bandă nouă, oferindu-i o durată de viață de până la 500.000 km, spune Goodyear.
Roțile sunt o combinație de oțel pentru rezistență și cost redus și aluminiu pentru reducerea greutății.
Materialele de interior reflectă și ele acest etos. Scaunele tip suspensie cu cadru tubular, despre care Citroen spune că folosesc cu 80% mai puține piese decât un scaun convențional, sunt fabricate din poliuretan reciclat imprimat 3D de la BASF pentru a elimina risipa și a reduce greutatea. Materialele de podea sunt, de asemenea, poliuretan (care este modelat ca o talpă de adidași) pentru a reduce diversitatea materialelor și pentru a ajuta la reciclare.
Acoperișul plat, puntea din spate și capota lui Oli sunt construite dintr-un fagure din carton reciclat acoperit cu rășină care cântărește cu 50 la sută mai puțin decât oțelul – dar este și capabil să susțină greutatea unei persoane.
Poate cel mai notabil element de design este parbrizul plat, care amintește de un vechi Jeep VW sau U.S. Army, care permite mai puțin material și un proces de producție mai ieftin și mai simplu. Deoarece Oli este un concept, aerodinamica este mai puțin o preocupare decât ar fi în lumea reală, spun designerii Citroen, dar un sistem „Aero Duct” de la marginea frontală a capotei direcționează aerul deasupra acoperișului pentru a crea un efect de „cortină”.