Ce se întâmplă cu clienții români ai unui furnizor care dispare, vinde sau intră în faliment: ce pățesc cei care sunt la Enel
La începutul acestei săptămâni, a ajuns online informația conform căreia Enel va părăsi România. Acesta este unul dintre cei mai mari furnizori și distribuitori de energie de pe meleaguri mioritice, iar o astfel de veste vine cu un stres semnificativ pentru clienții gigantului.
În condiții ideale, în momentul în care Enel își încheie operațiunile pe piața din România, clienții companiei ar urma să fie preluați de cei care cumpără operațiunile gigantului italian de pe piața autohtonă. Un transfer de contracte de la o entitate la alta ar fi însă cazul posibil, dar este departe de a fi sigur. Nu de alta, dar noua companie nu are niciun fel de obligativitate de preluare a contractelor pe care, în mod autentic, nu le consideră avantajoase, conform Hotnews.ro.
Furnizorii nu se mai bat pe piața din România și se înțelege de ce
La momentul de față, în România, conform legislației în vigoare din domeniul energetic, consumatorii casnici și IMM-urile au prețuri plafonate la energie. Diferența dintre plafon și prețul stabilit de către autorității se decontează de către stat. Problema este că, pe parcursul întregului an, au existat întârzieri fabuloase la viramentul acelor deconturi, acesta fiind și motivul pentru care mulți furnizori mai mici au închis firma din cauza falimentului.
Dacă cel care achiziționează operațiunile Enel din România nu vrea să preia și contractele de furnizare din spate, legislația din țara noastră este clară. Acei clienți sunt mutați automat către furnizorul de ultimă instanță, unul dintre cei existenți în piață care este stabilit în fiecare lună de ANRE. În mod realist, însă, preluarea unui număr atât de mare de contracte, este vorba de câteva milioane, ar putea da peste cap întreaga piață locală de energie. Pur și simplu, nu există capacitatea de preluare a acelor clienți la nicio companie care activează în țară.
Cel mai bine ar fi ca autoritățile române să negocieze din timp situația clienților Enel cu compania care îi va prelua operațiunile din România. Din păcate, este un pic mai complicat decât atât.
Între timp, președintele Consiliului Concurenței este cât se poate de optimist. „Piața de energie trece printr-o perioadă dificilă. Este o criză care afectează și companiile și clienții. Guvernul a luat măsuri, în decurs de un an au fost patru ordonanțe de urgență. Când e criză și faci lucrurile în viteză, evident că nu totul iese perfect. S-au adus tot felul de corecții și sunt convins că putem discuta alte măsuri de corecție a cadrului legal și de a asigura cât se poate predictibilitatea operatorilor. Dar, din nou, e criză, nu ai cum să prevezi totul. Aceasta este provocarea momentului, să ajungem la o reglementare inteligentă în energie”, a afirmat Bogdan Chirițoiu, citat de Agerpres.
Același oficial este de părere că schimbare proprietarului este departe de a afi același lucru cu falimentului. „Enel era un operator în expansiune și am apreciat poziția lor în piață. Se schimbă proprietarul, nu dispare compania. Vă dau exemplul CEZ, care se numește în continuare CEZ, deși proprietarul nu mai este compania din Cehia, ci un fond de investiții australian localizat la Londra. Dar clienții au contract cu compania CEZ și primesc serviciile CEZ. Nu există niciun motiv pentru care vânzarea ar afecta clienții. Ieșirea unei companii nu este o tragedie în sine, companiile vin și ies. Repet, la CEZ, schimbarea mi s-a părut că a decurs bine, nu am văzut nicio schimbare în piață. Nu văd de ce ieșirea Enel ar trebui privită altfel decât ieșirea CEZ”, a completat Chirițoiu.